ယခု စာေရးသူ တင္ျပသြားမည့္ စာသားေလး က (မႏုသီဟ) လူႏွင့္ျခေသၤ့ႏွစ္ခြ အေၾကာင္းျဖစ္ ပါတယ္။
ဒီအေၾကာင္းအရာ ကုိ ေရးသားရျခင္း အေၾကာင္းက ဘုရားေရွ႔ျခေသၤ့ အေၾကာင္း ကုိေရးသား ၍ ပုိ႔စ္ တင္ေပးလုိက္ေသာ အခါ pyae pho aung သည္(အရွင္ဘုရားေက်းဇူးေတာ္ ၾကီး မား လွပါတယ္ ဘုရား ၊ မႏုသီဟ အေၾကာင္းကိုလည္း သိလိုပါတယ္ဘုရား ) ဟု ေရးသား ၿပီး တင္ ဘုိ႔ ေလ်ာက္ထား လာတဲ့ အတြက္ေၾကာင့္ေသာ္ လည္းေကာင္း၊
ဗုဒၶဘာသာ ၏ သေကၤတ မ်ားကုိ လြဲ မွားၿပီး သိၾက မည္ စုိးေသာေၾကာင့္လည္းေကာင္း၊ ဘာသာေရးကုိ မွန္မွန္ကန္ကန္ သိၿပီး မွတ္သား ယူေစခ်င္ေသာ ေစတနာ ဆႏၵေၾကာင့္ ေသာ္ လည္းေကာင္း စာေရးသူ မအား သည့္ၾကားက ႀကဳိးစား ရွာေဖြၿပီး လက္လွမ္းမွီ သ၍ တင္ျပေရး သားျခင္းျဖစ္ပါသည္။
ယင္းကုိ ျမန္မာႏုိင္ငံ အခ်ဳိ႔ေသာ ေစတီပုထုိးမ်ားတြင္ ေတြ႔ရသည္။မႏုသီဟ ဟူေသာ စကားမွာ ပါဠိစကားျဖစ္၍ လူျခေသၤ့ ဟု အဓိပၸါယ္ရသည္။ ျခေသၤ့ကုိယ္၌ လူဦးေခါင္း တပ္ဆင္ထားေသာ အရုပ္ျဖစ္ျခင္းေၾကာင့္ မႏုသီဟ ဟု ေခၚတြင္လာဟန္တူသည္။ ျမန္မာတုိ႔ စိတ္၌မႈ မႏုသီဟ ဆုိ လ်င္ ကုိယ္ႏွ စ္ ခုရွိသည္ဟု စြဲယူၿပီးျဖစ္သည္။
မႏုသီဟ ရုပ္ကုိ ထုလုပ္ထားပုံမွာ မူ အႏုပညာေျမာက္ သည္။ လူဦးေခါင္း၌ မကုိဋ္ သ႑ာန္ ရွိေသာ အခၽြန္ အတက္မ်ားႏွင့္ ဦးေဆာင္း ကုိ ေဆာင္းထားေပးသည္။ ျမန္မာႏုိင္ငံ ရွိ မႏုသီဟ ရုပ္ မ်ားသည္ အီဂ်စ္ျပည္ ရွိ စဖင့္ ရုပ္မ်ားႏွင့္ တူသည္။
လူဦးေခါင္း ၌ မကုိဋ္ သဖြယ္ ေဆာင္းထားေပးျခင္းေၾကာင့္ အီဂ်စ္ျပည္ စဖင့္ရုပ္ ဦးေခါင္းမ်ား ကဲ့သုိ႔ ဘုရင္ တစ္ဦးဦး ၏ ပုံတူ သို႔မဟုတ္ ကုိးကြယ္သည့္ နတ္ ၊ ျဗဟၼာ တစ္ဦးဦး၏ ရုပ္ပုံကုိ စိတ္ကူးျဖင့္ မွန္းဆ၍ ထုလုပ္ထားဖြယ္ ရွိသည္ဟု ေတြးထင္ ယူဆရသည္။
ယင္း မႏုသီဟ ရုပ္ မ်ားသည္ မည္သည့္ ခုႏွစ္ သကၠရာဇ္ က ထုလုပ္ေပၚေပါက္ လာခဲ့သည္ဟု အေသ အခ်ာ မသိရေခ်။ သုိ႔ေသာ္ သာသနာ လကၤာရ စာတန္းတြင္ ျမတ္စြာဘုရားသခင္ ပရိနိဗၺာန္ စံယူၿပီးေနာက္ သာသာနာ ၂၃၅ ခုႏွစ္ေရာက္ေသာ္ ရာမညတုိင္း အစိတ္ သုဝဏၰၰ ဘုမိၸ သုိ႔ အရွင္ေသာဏ၊ အရွင္ဥတၱရ မေထရ္ႏွစ္ပါးကုိ အရွင္ေမာဂၢလိပုတၱတိႆက ရဟုန္းျပဳ ကံေျမာက္ေလာက္ေအာင္ သံဃာ ငါးပါးႏွင့္ သာသနာျပဳ ေစလႊတ္ေတာ့မူ၏။
ထိုအခါ သုဝဏၰဘုမၼိ တိုင္း သထုံျပည္၀ယ္ သီရိဓမၼာေမသာက မင္းျပဳ၏။ --- ထိုၿမဳိ႔သည္ သမုဒၵရာႏွင့္ နီးေသာေၾကာင့္ ေရေစာင့္ဘီလူးမသည္ မင္းအိမ္၌ သားဖြားတုိင္း စားေလ၏။
သာသနာျပဳမေထရ္ တုိ႔ ေရာက္ေသာေန႔ လည္း မင္း အိမ္၌ သားဖြား ခုိက္ႀကဳံ၍ ဘီလူးမ စား မည္ ဟု အရံ ငါးရာႏွင့္ လာသည္ကုိ လူတုိ႔ျမင္ ၍ ေၾကာက္လန္႔ေၾကြးေၾကာ္ၾက၏။ ထုိအခုိက္ တြင္ မေထရ္လည္း ေၾကာက္မက္ဘြယ္ ရွိေအာင္ ျခေသၤ့ႏွင့္ တူေသာ ေခါင္း တစ္လုံး ကုိယ္ႏွစ္ခု ရွိေသာ မႏုသီဟ သ႑ာန္ႏွင့္ အေရ အတြက္ ႏွစ္ဆ ထက္သာေအာင္ ဖန္ဆင္းၿပီးမွ ဘီလူးမ တုိ႔ကုိ လုိက္ ၍ ပိတ္ဆီး ကုန္လွ်င္ ဘီလူးမ တုိ႔ေျပးသြားၾကေလကုန္၏။
တစ္ဖန္ မေထရ္ တုိ႔လည္း ဘီလူးမတုိ႔ မလာစိမ့္ေသာငွါ ပရိတ္ အရံ အတားကုိ ျပဳေပး၏။ ထုိကာလ စည္းေ၀းလာ သူတုိ႔အား ျဗဟၼဇာလ သုတ္ေတာ္ ကုိ ေဟာေတာ္ မူေသာ္ ေျခာက္ေသာင္းေသာ လူတုိ႔ အကၽြတ္အတန္း ေသာတာပန္ စေသာ အရိယာျဖစ္ေလ ကုန္ ၏။ ထုိကာလမွစ၍ ယေန႔ဖြားစ မင္းသားငယ္တုိ႔အား ေသာဏုတၱရ ဟူ၍ ငယ္မည္ မွည့္ၾက ကုန္၏။
သူငယ္ ခပ္သိမ္း တုိ႔အားလည္း ဘီလူးေဘး ကုိ ဆီးတားျခင္း ငွာ ထန္းရြက္၊ သလူရြက္ မ်ားတြင္ မေထရ္တုိ ႔ဖန္ဆင္းေသာ မႏုသီဟ ရုပ္ ကုိေရး၍ ေခါင္းထက္ တင္ထားကုန္၏။ ထုိ အရုပ္ကုိ သထုံၿမဳိ႔ ၏ အေရွ႔ေျမာက္ေထာင့္ ေတာင္ထိပ္ထက္ ေက်ာက္ရုပ္ထု ၍ ယခုထက္တုိင္ ရွိသည္ ဟု ေဖာ္ျပပါရွိေလသည္။
ဖတ္ဖူးေတြ႔ဖူး ခဲ့ေသာ မႏုသီဟ စာ ၊ပုံ မ်ားကုိ ၁၉၈၁၊ ၾသဂုတ္လ၊ ရႈမ၀ တြင္ ကုိေအးျမင့္ေရးခဲ့ ဖူးပါသည္။ မူလ အစ ကလ်ာဏီေက်ာက္စာက ဟု ဆုိရမည္ျဖစ္ေသာ္ျငားလည္း မႏုသီဟ ရုပ္ မ်ား အထူးသျဖင့္ ပန္းရံ၊ ပန္းေတာ့ ၊ ပန္းတေမာ့ ရုပ္မ်ားျဖင့္ ေခတ္စား ခဲ့သည္မွာ အမရပူ ရေခတ္ ဟု ဆုိႏုိင္ပါသည္။
အႀကီးဆုံးႏွင့္ အခ်ဳိ႔းက်ဆုံး မႏုသီဟရုပ္ မ်ားကုိ အမရပူရ ေတာင္သမန္ ေက်ာက္ေတာ္ႀကီး (မဟာသက်ရံသီ၊ ၁၈၅၀ ခုႏွစ္)တြင္ ေတြ႔ျမင္ႏုိင္သည္။ ပုဂံမင္း သည္အမရပူရေခတ္ ေနာက္ဆုံး (၆) နွစ္ တြင္ နန္းစံခဲ့သည္။ အေပ်ာ္ အပါးမ်ားေသာ မင္းငယ္ တစ္ပါးျဖစ္ ခဲ့ေသာ္ လည္း ေအာက္ေျခ စီ မံ သူ ပညာရွင္ မ်ား ေတာ္ျခင္းေၾကာင့္ ထုိေတာင္သမန္ေက်ာက္ေတာ္ ႀကီးႏွင့္ အတူ မႏုသီဟ (၁၂) အပါအ၀င္ ပႏၷက္ပုံ ေကာင္းလွသည္။
သူ၏ေဘးေတာ္ ပဒုံမင္း ၏ မင္းကြန္းေစတီေတာ္ႀကီး ဗိသုကာ စနစ္ မေကာင္းသမွ် ဤေတာင္ သမန္ ေက်ာက္စာေတာ္ႀကီး ဗိသုကာ စနစ္ေကာင္းမြန္လွ ၍ စံထား မိပါသည္။ မႏုသီဟ ဖင္ႏွစ္ ခြျဖစ္ေနျခင္း မွာ (ေထာင့္) ေနရာ ၌ လုိက္ေလ်ာေစလုိေသာ ဒီဇုိင္း အယူအဆ အရ ျဖစ္ရသည္ ဟု သုံးသပ္ထားပါသည္။
အထက္ပါ အေၾကာင္း အရာတုိ႔ကုိ ေထာက္ထားၾကည့္ ပါက သာသနာျပဳ မေထရ္တုိ႔ လူသား မ်ား အတြက္ အႏၱရာယ္ မက်ေရာက္ေစလုိေသာေၾကာင့္ ဘီလူးေဘး ကင္းေ၀ေအာင္ မႏုသီဟ ဖင္ႏွစ္ခြ ပုံစံကုိ ဖန္တီးေပးခဲ့ ဖူးသည္။
ထုိ႔ေၾကာင့္ လူသားမ်ားသည္ ဘုရားပုထုိးေစတီအခ်ဳိ႔ေရွ႔က မႏုသီဟ ဖင္ႏွစ္ခြကုိ ျမင္ၾကေသာခါ အႏၱရာယ္မွ ကာကြယ္သည့္ သေဘာျဖင့္ ထုလုပ္ျပသထားတာပါလားဟု မွတ္ယူၾကေစျခင္းငွာ ဤေဆာင္းပါးကုိ ရွာေဖြစုေဆာင္း ေရးသားလုိက္ရပါသတည္း..........
က်မ္းကုိး................
ျမန္မာ့စြယ္စုံက်မ္း အတြဲ (၈)(၂၀၀၃၊ ဇြန္၊ ရတနာမြန္)
အရွင္သုဇနာစာရ (တကၠသုိလ္စာသင္သား ) သာသနာ့တကၠသီလဓမၼာစရိယ B.A BUDDHISM,
မဟာဓမၼာစရိယက်မ္းျပဳ { ေမတၱာျဖင္႔ စုစည္းတင္ျပသူ }
No comments:
Post a Comment