ဒု – သ – န – ေသာ ဆုိတဲ့ ဒီစကား ေလးလုံး အေၾကာင္းကေတာ့ ျမတ္စြာ ဘုရားရွင္ သာ ၀တၳိျပည္ ၊ ေဇတ၀န္ ေက်ာင္းေတာ္ မွာ သီတင္းသုံး
ေနေတာ္ မူခ်ိန္က ျဖစ္ပါတယ္။ တစ္ေန ႔ သာ၀တၳိျပည္႔ရွင္ ေကာသလ ဘုရင္ ဟာ
တုိင္းခန္း လွည့္လည္ရင္း မထင္မရွား ဆင္းရဲသား အမ်ိဳးသမီး
တစ္ဦးကုိႏွစ္သက္ သေဘာက်ခဲ့ပါတယ္။
နန္းေတာ္ျပန္ေရာက္ၿပီး
အဲဒီ အမ်ိဳးသမီး အေၾကာင္းကုိ စုံးစမ္း ခုိင္းတဲ့ အခါ အိမ္ေထာင္ရွိ အမ်ိဳးသမီး
တစ္ေယာက္ ဆုိတာ သိခဲ့ ရေပမယ့္ ဘုရင္ေကာသလ ဟာ အမ်ိဳးသမီး အေပၚစဲြ
လန္းေနမိတဲ့ အတြက္ ဒီ အမ်ိဳးသမီး ကုိ အရယူဖုိ႔ သူမရဲ႕ ေယာက်္ား ကုိေခၚၿပီး
နန္းေတာ္မွာ အလုပ္ခန္႔ခဲ့ပါတယ္။
ေကာသလမင္းႀကီး ဟာ အမ်ိဳးသမီး ဟာ လင္ရိွ မယား
ျဖစ္ေနတဲ့ အတြက္ အဲဒီ လင္ေယာက်္ား ကုိ တစ္နည္း နည္းနဲ႔ အျပစ္ ရွာၿပီး
အျပစ္ အတုိင္းအဆုံး စီရင္ကာ က်န္ခဲ့တဲ့ အမ်ိဳးသမီး ကုိ
သိမ္းပုိက္မယ္ ဆုိတဲ့ရည္ရြယ္ခ်က္ နဲ႔ သူဆင္းရဲသား လင္ေယာက်္ားကုိ နန္းေတာ္ မွာ
တာ၀န္ေပးခဲ့ျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။
လင္ရွိမယား ကုိ သိမ္းပုိက္ လုိတဲ့ ဘုရင္ ဟာ ရည္ရြယ္ခ်က္ အတုိင္း တစ္ေန႔ေတာ့
သူဆင္း ရဲ သား ေယာက်္ား ကုိ တာ၀န္ တစ္ခုကုိ ေစခုိင္းခဲ့ပါတယ္။ ဘုရင္ႀကီး က
“အခ်င္းေယာက်္ား… ငါ့ ဘုရင္နန္းေတာ္ ကေန တစ္ယူဇနာ ေက်ာ္ေက်ာ္ေလာက္မွာ ရွိတဲ့
ျမစ္တစ္ခု ကုိသြားၿပီး အဲဒီ မွာရွိတဲ့ ကုမုျဒာၾကာပန္း နဲ႔ အ႐ုဏ၀တီေျမ ကုိ
ငါဘုရင္ ေရးခ်ိဳးခ်ိန္ အမီ ေဆာင္ယူကာ ဆက္သရမယ္၊
အခ်ိန္မီ ေရာက္မလာရင္ သင့္ကုိ မင္းျပစ္မင္းဒဏ္ေပးမယ္၊ အျမန္ သြားၿပီး ေဆာင္ယူ ခဲ့ေလာ့ ”လုိ႔ မင္း အမိန္႔နဲ႔ ေစခုိင္းခဲ့ ပါတယ္။ ဘုရင္ႀကီးဟာ မျဖစ္ႏုိင္တာ ကုိတမင္ အျပစ္ရွာၿပီး ခုိင္းတဲ့ သေဘာ ျဖစ္ေပမယ့္ မင္းခေယာက်္ား သူဆင္းရဲသား ကေတာ့ အမိန္ ႔အတုိင္း သြားေရာက္ ေဆာင္ ယူရမွာျဖစ္ပါတယ္။
ဒါနဲ႔ သူဆင္းရဲသား လည္း ဇနီးမယား ကုိ အက်ိဳး အေၾကာင္းေျပာကာ ထမင္း ရိကၡာျပင္ေစၿပီး တစ္ယူဇနာ ခရီးကို အၿပီးႏွင္ခဲ့ပါတယ္။ လမ္းခရီး မွာ ထမင္းစားခ်ိန္ေရာက္ လုိ႔ ထမင္းစားၿပီး တဲ့အခါ ပါလာတဲ့ ထမင္းဟင္း မ်ားရဲ႕ တစ္ခ်ိဳ႕ တစ္၀က္ကုိ ခရီးသြား ေယာက်္ား ကုိလည္း လွဴကာ က်န္တဲ့ အစားအစာေတြ ကုိ လည္း ျမစ္ထဲမွာ ရွိတဲ့ သတၱ၀ါေတြ ကုိ ေကၽြးေမြးလွဴဒါန္းၿပီး သစၥာျပဳလုိက္ပါတယ္။
တုိတုိေျပာ ရရင္ ဒီ ကုသုိလ္ေကာင္းမႈေၾကာင့္ ပဲ မရႏုိင္တဲ့ ကုမုျဒာၾကာ နဲ႔ အ႐ုဏ၀တီေျမ ကုိ ရရွိခဲ့ ပါတယ္။ဘုရင္ အမိန္႔အတုိင္း လုိအပ္ တာကုိယူေဆာင္ၿပီး နန္းေတာ္သုိ႔ အခ်ိန္ မီေရာက္ေအာင္ ျပန္လာ ခဲ့ေပမယ့္ အႀကံႀကီး တဲ့ ဘုရင္ႀကီးဟာ သူဆင္းရဲသား မေရာက္ခင္ နန္းေတာ္ၿမိဳ႕ တံခါးကုိ ေစာေစာ အပိတ္ခုိင္းလုိက္ပါတယ္။
ဆင္းရဲသားေယာက္်ား ဟာ ၿမိဳ႕တံခါး ပိတ္ထားတဲ့ အတြက္ အဲဒီည အိပ္စရာ မရွိတဲ့ အခါေနာက္ ဆုံး သတၱ၀ါေတြ ရဲ႕ထုံးစံ အတုိင္း ဒုကၡေရာက္မွ ဘုရားေက်ာင္း ကန္ကို သတိရကာ ျမတ္စြာ ဘုရားေက်ာင္းေတာ္ မွာ သြားေရာက္ အိပ္စက္ ခဲ့ရပါတယ္။
ေကာသလဘုရင္ ဟာ အဲဒီ ညမွာ ဆင္းရဲသားေယာက်္ား ကုိ မင္းဒဏ္ နဲ႔ အဆုံး စီရင္ၿပီး သူ႔မယား ကုိ သိမ္းပုိက္ ဖုိ႔အေရး၊ သူမနဲ႔ အတူ ေနထုိင္ႏုိင္ေရး စတဲ့ အေတြးေတြနဲ႔ ကိေလသာ မီး ေတာက္ေလာင္ ကာ အိပ္မရျဖစ္ေန ခဲ့ပါတယ္။
အိမ္မေပ်ာ္ျဖစ္ေန တဲ့ ဘုရင္ ဟာ ညဥ့္နက္နက္ အခ်ိန္မွာ ေလာဟကုမၻီငရဲ မွာ ငရဲ ခံေနရတဲ့ ငရဲသား ေလးေယာက္ ရဲ႕ အသံကုိ ထူးထူးျခားျခား ၾကားလုိက္ရပါတယ္။
အဲဒီ ငရဲသား ေလးေယာက္ ဟာ ငရဲခံရင္း သူတို႔ မွားခဲ့တဲ့ အမွားအတြက္ ခံရတဲ့ ဒုကၡေတြကုိ တစ္ေယာက္နဲ႔ တစ္ေယာက္ ၾကားရေအာင္ ေအာ္ဟစ္ ညဥ္းညဴ ေျပာၾကား ဖုိ႔ ႀကိဳးစားၾကရင္း အျပည့္ အစုံ မေျပာႏုိင္ဘဲ တစ္ေယာက္က“ဒု”၊ တစ္ေယာက္က“သ”၊ တစ္ေယာက္က “န”၊ တစ္ေယာက္က “ေသာ”လုိ႔ တစ္လုံးစီေလာက္ပဲ ေအာ္ေျပာႏုိင္ၾကၿပီး ငရဲအုိးထဲျပန္ျမဳပ္ သြားခဲ့ၾက ပါတယ္။
အိပ္မေပ်ာ္ျဖစ္ေန တဲ့ ေကာသလ မင္းႀကီး ဟာ အဲဒီ အသံႀကီးေတြကုိ ၾကားၿပီး အရမ္းထိတ္ လန္႔ကာ ဘယ္လုိမွ အိပ္ မရေတာ့ဘဲ တစ္ညလုံး မုိးလင္းခဲ့ရပါတယ္။
မနက္လင္းေတာ့ ေကာသလဘုရင္ ဟာ ညက အျဖစ္အပ်က္ေတြ ကုိ ေတြးေတာေၾကာက္ လန္႔ၿပီး ပညာရွိ ပု ေရာဟိတ္ ကုိ ေမးျမန္းတဲ့ အခါ ပုေရာဟိတ္ ပုဏၰားက “အရွင္မင္းႀကီး ဒါဟာ အရွင္မင္းႀကီး အသက္ အႏၲရာယ္ အတြက္ စုိးရိမ္စရာျဖစ္ပါတယ္၊
ဒီအႏၲရာယ္ေတြ ကင္းဖုိ႔ သဗၺသတ ဆုိတဲ့ ယဇ္ကုိ ပူေဇာ္ရပါမယ္၊ ဒီယဇ္ပူေဇာ္ဖို႔ အတြက္ ဆင္၊ျမင္း ၊ႏြားလဥသဘ ၊ ႏုိ႔ညႇစ္ႏြားမ၊ဆိတ္၊ အာဇာနည္ျမင္း၊ ၾကက္၊၀က္၊ သတုိးသား၊ သတုိ႔ သမီး စသျဖင့္သတၱ၀ါ တစ္မ်ိဳးမ်ိဳးကုိ တစ္ရာစီျပဳကာ သတ္ၿပီးပူေဇာ္ရပါမယ္၊
အဲဒါဆုိ ဘုရင္ႀကီးရဲ႕ အသက္ အႏၲရာယ္ အတြက္ စုိးရိမ္ စရာမရွိပါအရွင္ မင္းႀကီး”လုိ႔ ေလွ်ာက္ တင္ လုိက္ပါတယ္။ ေကာသလဘုရင္ ဟာ ဉာဏ္အျမင္ နည္းပါးၿပီး ကုိယ့္ အသက္ရွင္ေရးဆုိ ဘာမဆုိ လုပ္ႏုိင္တဲ့ သူျဖစ္တဲ့ အတြက္ ပုေရာဟိတ္ေျပာတဲ့ အတုိင္းစီရင္ ေစပါတယ္။
ဘုရင္ရဲ႕ယဇ္ပူေဇာ္မႈ အစီအစဥ္ေၾကာင့္ တုိင္းျပည္ တစ္ျပည္လုံး အုပ္အုပ္ က်က္က်က္ျဖစ္ၿပီး သား သမီး ပါသြားတဲ့ မိဘေဆြမ်ိဳးေတြ ဟာ အမ်ိဳးမ်ိဳးပူေဆြး ငုိေၾကြးၾကပါတယ္။
ဒီ အသံေတြေၾကာင့္ ေကာသလမင္း ႀကီးရဲ႕ မိဘုရားျဖစ္တဲ့ ပညာရွိ မလႅိကာ မိဘုရားဟာ ဘုရင္ႀကီး ကုိေတြ႕ၿပီး ဒါဟာ လမ္းမွန္တဲ့ အလုပ္ မဟုတ္တဲ့ အေၾကာင္း၊ ဒီျပႆ နာကုိ ေျဖ ရွင္းေပးႏုိင္ မွာ ဘုရားရွင္ သာျဖစ္ေၾကာင္းနဲ႔ ဘုရားရွင္ထံ သြားေရာက္ေလွ်ာက္ ၾကားဖုိ႔ အေၾကာင္း အႀကံျပဳလုိက္ပါတယ္။
ေနာက္ဆုံးေတာ့ေကာသလ မင္းႀကီး ဟာ မိဘုရားႀကီး ရဲ႕အႀကံ အ တိုင္းဘုရားရွင္ထံ သြားေရာက္ ခဲ့ပါတယ္။ ဘုရားရွင္ ထံေရာက္တဲ့ အခါ ေကာသလမင္းႀကီး က ညကၾကားခဲ့ ရတဲ့ အသံေတြ အေၾကာင္း ေလွ်ာက္ထားတဲ့ အခါ ျမတ္ဗုဒၶ က အဲဒီ အသံေတြဟာ တျခား မဟုတ္ မေကာင္းတဲ့ ကာေမသုမိစၧာစာရ ကံေၾကာင့္ ေလာဟကုမၻီ ငရဲ မွာ က်ေရာက္ေနတဲ့ ငရဲသား ေလးေယာက္ တုိ႔ရဲ႕ အသံပဲျဖစ္ေၾကာင္း မိန္႔ေတာ္ မူကာ အဲဒီ ငရဲသားေတြရဲ႕ အတိတ္ အေၾကာင္းကုိ ေဟာေတာ္မူပါတယ္။
ျမတ္ဗုဒ ၶက “ဒီ ငရဲသားေတြ ဟာ ကႆ ပျမတ္စြာ ဘုရားရွင္ လက္ထက္ တုန္းက အတူသြား အတူလာ အတူေပ်ာ္ ပါးစားေသာက္ၾကတဲ့ ခ်မ္းသာတဲ့ သူေ႒းသားေတြ ျဖစ္ခဲ့ၾကေၾကာင္း၊
သူေ႒း သားေလးေယာက္ဟာ ေငြေၾကး ခ်မ္းသာၾကတဲ့ အတြက္ အေပ်ာ္အပါး အမ်ိဳးမ်ိဳး ကုိ ေပ်ာ္ ပါးၾကရင္း ေနာက္ဆုံးသူတုိ႔ ေလးေယာက္ တုိင္ပင္ကာ စည္းစိမ္ ဥစၥာေတြကုိ ေခ်ာေမာ လွပတဲ့ အမ်ိဳးသမီးေတြ ကုိေပးကာ သူတုိ ႔နဲ႔ေပ်ာ္ပါးတဲ့ အခါ အသုံးျပဳၾကဖုိ႔ဆုံး ျဖတ္ၿပီးေခ်ာေမာလွပတဲ့ အမ်ိဳးသမီး မွန္သမွ် အိမ္ေထာင္ ရွိရွိ မရွိရွိ စည္းစိမ္ေပးၿပီးေပ်ာ္ပါးခဲ့ၾကေၾကာင္း၊
ကႆပ ဘုရားရွင္ ပြင့္ေတာ္မူ တဲ့ အခ်ိန္ဟာ အႏွစ္ႏွစ္ေသာင္းတမ္း မွာ ပြင့္တဲ့ အတြက္ သူေ႒းသားေလး ေယာက္ဟာ ကာေမသုမိစၧာစာရ အမႈကုိႏွစ္ေသာင္းနဲ႔ ခ်ီၿပီး ျပဳလုပ္ ခဲ့ၾကေၾကာင္း ၊
ဒီ အကုသုိလ္ေၾကာင့္ ပဲ သူတုိ႔ ေလးေယာက္ေသ တဲ့ အခါ အ၀ီစိ ငရဲမွာ က်ေရာက္ ကာ အ၀ီစိ ငရဲမွာ ႏွစ္ေပါင္းေျမာက္ မ်ားစြာ ခံစားၿပီး အခု တစ္ခါေလာဟကုမၻီငရဲ မွာ ထပ္ၿပီးခံေနရ တာျဖစ္ေၾကာင္း ၊ မင္းႀကီးၾကား တဲ့ အသံေတြဟာ ေလာဟကုမၻီငရဲ မွာ ခံစားေနရတဲ့ အဲဒီ သူေ႒းသား ေလးေယာက္ရဲ႕ အသံပဲျဖစ္ေၾကာင္း” စသျဖင့္ အတိတ္ေဆာင္ ကာ ေကာသလ မင္းၾကား ခဲ့တဲ့ အသံႀကီးေလးခု ရဲ႕ အဓိပၸါယ္ကုိ ထပ္မံရွင္းလင္း မိန္႔ေတာ္မူပါတယ္။
ျမတ္စြာဘုရားရွင္ က ေကာသလ မင္းႀကီး ၾကား ခဲ့တဲ့ အသံေတြ ထဲက.......
“ဒု”ဆုိတဲ့ အသံ ဟာ ဒီ အသံကုိ ျပဳတဲ့ ငရဲသား အေနနဲ႔
“ဒုဇၨီ၀ိတ မဇီ၀ိမွိ၊ ေယသေႏၲ န ဒဒမွေသ။ ၀ိဇၨမာေနသု ေဘာေဂသု၊ ဒီပံ နာကမွ အတၱေနာ။ ငါတုိ ႔အားစည္း စိမ္ ဥစၥာမ်ား ထင္ရွား ရွိကုန္ပါလ်က္ မေပးမလွဴမိၾကကုန္၊ မိမိ၏ မွီရာ ကုိင္းကၽြန္း သဖြယ္ ျဖစ္သည့္ ကုသုိလ္ ေကာင္းမႈ ကုိ မျပဳမိၾကသည့္ ငါတုိ႔သည္ မေကာင္းသျဖင့္ အသက္ေမြးျခင္း ကုိ ျပဳလုပ္ခဲ့ၾကကုန္၏” လုိ႔ေျပာလုိ တာျဖစ္ေၾကာင္း၊
“သ” ဆုိတဲ့ အသံ ဟာလည္း ဒီအသံကုိ ျပဳတဲ့ ငရဲသား အေနနဲ႔
“သ႒ိ၀ႆ သ ဟႆာ နိ၊ ပရိပုဏၰာနိ သဗၺေသာ။ နိရေယ ပစၥမာနာနံ၊ ကဒါ အေႏၲာ ဘ၀ိႆ တိ။ ေလာဟကုမၻီ ငရဲမွ ခံစားေနရသည့္ ငါအားတုိ႔ ခပ္သိမ္းေသာ အျခင္း အရာအားျဖင့္ အႏွစ္ေျခာက္ေသာင္း တုိ႔ ျပည့္ကုန္ၿပီး ျဖစ္ေသာ္ လည္း ထုိ ငရဲခံရမႈ သည္ မည္သည့္ အခါတြင္ အဆုံးသတ္မည္ နည္း” လုိ႔ ေျပာလုိတာ ျဖစ္ေၾကာင္း၊
“န”ဆုိ တဲ့ အသံ ဟာလည္း ဒီအသံ ကုိ ျပဳတဲ့ ငရဲသား အေနနဲ႔
“နတၳိ အေႏၲာ ကုေတာ အေႏၲာ၊ န အေႏၲာ ပဋိဒိႆတိ။ တဒါ ဟိ ပကတံ ပါပံ၊ မမ တုယွဥၥ မာရိသာ။ ငါတုိ႔အား အဆုံးအပုိင္းအျခားသည္ မရွိခဲ့၊ ငရဲ၏ အဆုံးကား အဘယ္မွာ ရွိအံ့နည္း၊ ငရဲခံရျခင္း၏အပုိင္းအ ျခားသည္မထင္ရွား၊ ငါတုိ႔သည္ လူျဖစ္စဥ္က မေကာင္းမႈ အမ်ားအျပား ကုိ ျပဳမိခဲ့ေလၿပီ” လုိ႔ ေျပာလုိတာ ျဖစ္ေၾကာင္း၊
“ေသာ”ဆုိတဲ့ အသံ ဟာလည္း ဒီ အသံပုိင္ရွင္ အေနနဲ႔
“ေသာဟံ ႏူန ဣေတာဂႏ႖ာ၊ ေယာနႎ လဒၶါန မာႏုသႎ။ ၀ဒညဴ သီလသမၸေႏၷာ၊ ကာဟာမိ ကုသလံ ဗဟုံ။ ငါသည္ ဤသံပူရည္ ငရဲမွ လြတ္ေျမာက္ၿပီး လူ႔ဘ၀ကုိ ရပါမူကား အလွဴခံသူ လူပုဂၢိဳလ္တုိ ႔၏ စကား ကုိသိ ေလ့ရွိသည္ျဖစ္၍၊ သီလႏွင့္ျပည့္စုံသည္ျဖစ္၍၊ မ်ားစြာေသာ ကုသုိလ္ေကာင္းမႈ ကုိ ျပဳပါေတာ့အ့ံ” လုိ႔ေျပာ လုိတာျဖစ္ေၾကာင္း
စသျဖင့္ ဒု – သ – န – ေသာ ဆုိတဲ့ အသံေတြရဲ႕ ဆုိလုိရင္း အက်ယ္ကုိ ေဟာၾကား ခ်ီးျမႇင့္ေတာ္မူပါတယ္။
အသံ ပုိင္ရွင္ေတြ ရဲ႕ အတိတ္ဇာတ္ေၾကာင္း နဲ႔ ဆုိလုိရင္း အဓိပၸါယ္ေတြကုိ ၾကားနာလုိက္ ရ တဲ့ ေကာသလ ဘုရင္ အရမ္းေၾကာက္လန္႔ သြားၿပီး သူမ်ား သားမယား ကုိ ျပစ္မွားက်ဴးလြန္ လုိတဲ့ စိတ္ေတြ လည္း ေပ်ာက္ကုန္ ပါ ေတာ့တယ္။
ဒီေဖာ္ျပခ်က္ေတြ ကေတာ့ ဒု – သ – န – ေသာ ဆုိတဲ့ တရားစကား ကုိ ေဟာၾကားျဖစ္ခဲ့တဲ့ အေၾကာင္းနဲ႔ ဒု – သ – န – ေသာ ဆိုတဲ့ စကားအဓိပၸါယ္ နဲ႔ ဒီစကားပုိင္ ရွင္ေတြရဲ႕ အတိတ္ ဇာတ္ေၾကာင္း ေလးပဲ ျဖစ္ပါတယ္။
ဒီေနရာမွ အဓိက ေျပာခ်င္ တာက အမ်ား သိထားၾကတဲ့ ဒု – သ – န – ေသာ ဆုိတဲ့ စကား လုံးေတြ အေၾကာင္း နဲ႔ ဒီ အသံေတြကုိ ျပဳၾကတဲ့ ငရဲသားေတြ ရဲ႕ မေကာင္းတဲ့ လုပ္ရပ္ေတြ အေၾကာင္း ကုိ ေျပာခ်င္တာျဖစ္ပါတယ္။
ဒီ ငရဲသားေတြ ရဲ႕ အတိတ္က လုပ္ခဲ့တဲ့ သူတပါး သားမယား ကုိ ဖ်က္စီး ခဲ့တဲ့ ကာေမသုမိစၦာ စာရ ကံ ရဲ႕တန္ျပန္ သက္ေရာက္မႈ အက်ိဳးေပး ရဲ႕ ေၾကာက္စရာ ေကာင္းပုံကုိ သိေစခ်င္ တာ ျဖစ္ ပါတယ္။
ေစတနာ ရည္ရြယ္ခ်က္ ရွိရွိနဲ႔ က်ဴးလြန္ ခဲ့ၾကတဲ့ အကုသုိလ္ ကံတစ္ခုဟာ ႏွစ္ေပါင္း မေရ မတြက္ႏုိင္ေအာင္ ခံရတတ္တဲ့ သေဘာကုိ သေဘာေပါက္ နားလည္ေစခ်င္တာ ျဖစ္ပါတယ္။ ၿပီးေတာ့ ဒီလုိ အကုသုိလ္မ်ိဳး မျပဳျဖစ္ေအာင္ ကိုယ္က်င့္ သီလကုိ အထူးလုံၿခဳံေစခ်င္ တာ ျဖစ္ ပါတယ္။
ဒါေၾကာင့္ ဒု – သ – န – ေသာ ဆုိတဲ့ စကားလုံးေတြနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ အေၾကာင္း အရာ အျဖစ္ အပ်က္ အဓိပၸါယ္ ေတြ ကုိေကာင္းေကာင္း နားလည္ သေဘာေပါက္ၿပီး ရခဲတဲ့ လူ႔ဘ၀ကုိ ရထား ကာ ဘုရား သာသနာ နဲ႔လည္း ႀကံဳေနၾက တဲ့ အခုိက္မွာ ကုိယ္က်င့္ သီလကုိ လုံၿခဳံေအာင္ ေစာင့္ထိန္းရင္း ကုသုိလ္ ေကာင္းမႈမ်ားကုိပါ ရသမွ် စုေဆာင္းႏုိင္ၾကဖုိ႔ ဒီစာစုေလးနဲ႔ အသိေပးရင္း ဒု သ န ေသာမွ ေရွာင္ႏုိင္ေအာင္ ႀကိဳးစားၾက ဖုိ႔လည္း ေစတနာ စကား ေမတၱာ အားျဖင့္ တုိက္တြန္း သမႈ ျပဳလုိက္ရပါတယ္။
Credit: အရွင္၀ိစိတၱ (မနာပဒါယီ)
From...Search Myanmar
အခ်ိန္မီ ေရာက္မလာရင္ သင့္ကုိ မင္းျပစ္မင္းဒဏ္ေပးမယ္၊ အျမန္ သြားၿပီး ေဆာင္ယူ ခဲ့ေလာ့ ”လုိ႔ မင္း အမိန္႔နဲ႔ ေစခုိင္းခဲ့ ပါတယ္။ ဘုရင္ႀကီးဟာ မျဖစ္ႏုိင္တာ ကုိတမင္ အျပစ္ရွာၿပီး ခုိင္းတဲ့ သေဘာ ျဖစ္ေပမယ့္ မင္းခေယာက်္ား သူဆင္းရဲသား ကေတာ့ အမိန္ ႔အတုိင္း သြားေရာက္ ေဆာင္ ယူရမွာျဖစ္ပါတယ္။
ဒါနဲ႔ သူဆင္းရဲသား လည္း ဇနီးမယား ကုိ အက်ိဳး အေၾကာင္းေျပာကာ ထမင္း ရိကၡာျပင္ေစၿပီး တစ္ယူဇနာ ခရီးကို အၿပီးႏွင္ခဲ့ပါတယ္။ လမ္းခရီး မွာ ထမင္းစားခ်ိန္ေရာက္ လုိ႔ ထမင္းစားၿပီး တဲ့အခါ ပါလာတဲ့ ထမင္းဟင္း မ်ားရဲ႕ တစ္ခ်ိဳ႕ တစ္၀က္ကုိ ခရီးသြား ေယာက်္ား ကုိလည္း လွဴကာ က်န္တဲ့ အစားအစာေတြ ကုိ လည္း ျမစ္ထဲမွာ ရွိတဲ့ သတၱ၀ါေတြ ကုိ ေကၽြးေမြးလွဴဒါန္းၿပီး သစၥာျပဳလုိက္ပါတယ္။
တုိတုိေျပာ ရရင္ ဒီ ကုသုိလ္ေကာင္းမႈေၾကာင့္ ပဲ မရႏုိင္တဲ့ ကုမုျဒာၾကာ နဲ႔ အ႐ုဏ၀တီေျမ ကုိ ရရွိခဲ့ ပါတယ္။ဘုရင္ အမိန္႔အတုိင္း လုိအပ္ တာကုိယူေဆာင္ၿပီး နန္းေတာ္သုိ႔ အခ်ိန္ မီေရာက္ေအာင္ ျပန္လာ ခဲ့ေပမယ့္ အႀကံႀကီး တဲ့ ဘုရင္ႀကီးဟာ သူဆင္းရဲသား မေရာက္ခင္ နန္းေတာ္ၿမိဳ႕ တံခါးကုိ ေစာေစာ အပိတ္ခုိင္းလုိက္ပါတယ္။
ဆင္းရဲသားေယာက္်ား ဟာ ၿမိဳ႕တံခါး ပိတ္ထားတဲ့ အတြက္ အဲဒီည အိပ္စရာ မရွိတဲ့ အခါေနာက္ ဆုံး သတၱ၀ါေတြ ရဲ႕ထုံးစံ အတုိင္း ဒုကၡေရာက္မွ ဘုရားေက်ာင္း ကန္ကို သတိရကာ ျမတ္စြာ ဘုရားေက်ာင္းေတာ္ မွာ သြားေရာက္ အိပ္စက္ ခဲ့ရပါတယ္။
ေကာသလဘုရင္ ဟာ အဲဒီ ညမွာ ဆင္းရဲသားေယာက်္ား ကုိ မင္းဒဏ္ နဲ႔ အဆုံး စီရင္ၿပီး သူ႔မယား ကုိ သိမ္းပုိက္ ဖုိ႔အေရး၊ သူမနဲ႔ အတူ ေနထုိင္ႏုိင္ေရး စတဲ့ အေတြးေတြနဲ႔ ကိေလသာ မီး ေတာက္ေလာင္ ကာ အိပ္မရျဖစ္ေန ခဲ့ပါတယ္။
အိမ္မေပ်ာ္ျဖစ္ေန တဲ့ ဘုရင္ ဟာ ညဥ့္နက္နက္ အခ်ိန္မွာ ေလာဟကုမၻီငရဲ မွာ ငရဲ ခံေနရတဲ့ ငရဲသား ေလးေယာက္ ရဲ႕ အသံကုိ ထူးထူးျခားျခား ၾကားလုိက္ရပါတယ္။
အဲဒီ ငရဲသား ေလးေယာက္ ဟာ ငရဲခံရင္း သူတို႔ မွားခဲ့တဲ့ အမွားအတြက္ ခံရတဲ့ ဒုကၡေတြကုိ တစ္ေယာက္နဲ႔ တစ္ေယာက္ ၾကားရေအာင္ ေအာ္ဟစ္ ညဥ္းညဴ ေျပာၾကား ဖုိ႔ ႀကိဳးစားၾကရင္း အျပည့္ အစုံ မေျပာႏုိင္ဘဲ တစ္ေယာက္က“ဒု”၊ တစ္ေယာက္က“သ”၊ တစ္ေယာက္က “န”၊ တစ္ေယာက္က “ေသာ”လုိ႔ တစ္လုံးစီေလာက္ပဲ ေအာ္ေျပာႏုိင္ၾကၿပီး ငရဲအုိးထဲျပန္ျမဳပ္ သြားခဲ့ၾက ပါတယ္။
အိပ္မေပ်ာ္ျဖစ္ေန တဲ့ ေကာသလ မင္းႀကီး ဟာ အဲဒီ အသံႀကီးေတြကုိ ၾကားၿပီး အရမ္းထိတ္ လန္႔ကာ ဘယ္လုိမွ အိပ္ မရေတာ့ဘဲ တစ္ညလုံး မုိးလင္းခဲ့ရပါတယ္။
မနက္လင္းေတာ့ ေကာသလဘုရင္ ဟာ ညက အျဖစ္အပ်က္ေတြ ကုိ ေတြးေတာေၾကာက္ လန္႔ၿပီး ပညာရွိ ပု ေရာဟိတ္ ကုိ ေမးျမန္းတဲ့ အခါ ပုေရာဟိတ္ ပုဏၰားက “အရွင္မင္းႀကီး ဒါဟာ အရွင္မင္းႀကီး အသက္ အႏၲရာယ္ အတြက္ စုိးရိမ္စရာျဖစ္ပါတယ္၊
ဒီအႏၲရာယ္ေတြ ကင္းဖုိ႔ သဗၺသတ ဆုိတဲ့ ယဇ္ကုိ ပူေဇာ္ရပါမယ္၊ ဒီယဇ္ပူေဇာ္ဖို႔ အတြက္ ဆင္၊ျမင္း ၊ႏြားလဥသဘ ၊ ႏုိ႔ညႇစ္ႏြားမ၊ဆိတ္၊ အာဇာနည္ျမင္း၊ ၾကက္၊၀က္၊ သတုိးသား၊ သတုိ႔ သမီး စသျဖင့္သတၱ၀ါ တစ္မ်ိဳးမ်ိဳးကုိ တစ္ရာစီျပဳကာ သတ္ၿပီးပူေဇာ္ရပါမယ္၊
အဲဒါဆုိ ဘုရင္ႀကီးရဲ႕ အသက္ အႏၲရာယ္ အတြက္ စုိးရိမ္ စရာမရွိပါအရွင္ မင္းႀကီး”လုိ႔ ေလွ်ာက္ တင္ လုိက္ပါတယ္။ ေကာသလဘုရင္ ဟာ ဉာဏ္အျမင္ နည္းပါးၿပီး ကုိယ့္ အသက္ရွင္ေရးဆုိ ဘာမဆုိ လုပ္ႏုိင္တဲ့ သူျဖစ္တဲ့ အတြက္ ပုေရာဟိတ္ေျပာတဲ့ အတုိင္းစီရင္ ေစပါတယ္။
ဘုရင္ရဲ႕ယဇ္ပူေဇာ္မႈ အစီအစဥ္ေၾကာင့္ တုိင္းျပည္ တစ္ျပည္လုံး အုပ္အုပ္ က်က္က်က္ျဖစ္ၿပီး သား သမီး ပါသြားတဲ့ မိဘေဆြမ်ိဳးေတြ ဟာ အမ်ိဳးမ်ိဳးပူေဆြး ငုိေၾကြးၾကပါတယ္။
ဒီ အသံေတြေၾကာင့္ ေကာသလမင္း ႀကီးရဲ႕ မိဘုရားျဖစ္တဲ့ ပညာရွိ မလႅိကာ မိဘုရားဟာ ဘုရင္ႀကီး ကုိေတြ႕ၿပီး ဒါဟာ လမ္းမွန္တဲ့ အလုပ္ မဟုတ္တဲ့ အေၾကာင္း၊ ဒီျပႆ နာကုိ ေျဖ ရွင္းေပးႏုိင္ မွာ ဘုရားရွင္ သာျဖစ္ေၾကာင္းနဲ႔ ဘုရားရွင္ထံ သြားေရာက္ေလွ်ာက္ ၾကားဖုိ႔ အေၾကာင္း အႀကံျပဳလုိက္ပါတယ္။
ေနာက္ဆုံးေတာ့ေကာသလ မင္းႀကီး ဟာ မိဘုရားႀကီး ရဲ႕အႀကံ အ တိုင္းဘုရားရွင္ထံ သြားေရာက္ ခဲ့ပါတယ္။ ဘုရားရွင္ ထံေရာက္တဲ့ အခါ ေကာသလမင္းႀကီး က ညကၾကားခဲ့ ရတဲ့ အသံေတြ အေၾကာင္း ေလွ်ာက္ထားတဲ့ အခါ ျမတ္ဗုဒၶ က အဲဒီ အသံေတြဟာ တျခား မဟုတ္ မေကာင္းတဲ့ ကာေမသုမိစၧာစာရ ကံေၾကာင့္ ေလာဟကုမၻီ ငရဲ မွာ က်ေရာက္ေနတဲ့ ငရဲသား ေလးေယာက္ တုိ႔ရဲ႕ အသံပဲျဖစ္ေၾကာင္း မိန္႔ေတာ္ မူကာ အဲဒီ ငရဲသားေတြရဲ႕ အတိတ္ အေၾကာင္းကုိ ေဟာေတာ္မူပါတယ္။
ျမတ္ဗုဒ ၶက “ဒီ ငရဲသားေတြ ဟာ ကႆ ပျမတ္စြာ ဘုရားရွင္ လက္ထက္ တုန္းက အတူသြား အတူလာ အတူေပ်ာ္ ပါးစားေသာက္ၾကတဲ့ ခ်မ္းသာတဲ့ သူေ႒းသားေတြ ျဖစ္ခဲ့ၾကေၾကာင္း၊
သူေ႒း သားေလးေယာက္ဟာ ေငြေၾကး ခ်မ္းသာၾကတဲ့ အတြက္ အေပ်ာ္အပါး အမ်ိဳးမ်ိဳး ကုိ ေပ်ာ္ ပါးၾကရင္း ေနာက္ဆုံးသူတုိ႔ ေလးေယာက္ တုိင္ပင္ကာ စည္းစိမ္ ဥစၥာေတြကုိ ေခ်ာေမာ လွပတဲ့ အမ်ိဳးသမီးေတြ ကုိေပးကာ သူတုိ ႔နဲ႔ေပ်ာ္ပါးတဲ့ အခါ အသုံးျပဳၾကဖုိ႔ဆုံး ျဖတ္ၿပီးေခ်ာေမာလွပတဲ့ အမ်ိဳးသမီး မွန္သမွ် အိမ္ေထာင္ ရွိရွိ မရွိရွိ စည္းစိမ္ေပးၿပီးေပ်ာ္ပါးခဲ့ၾကေၾကာင္း၊
ကႆပ ဘုရားရွင္ ပြင့္ေတာ္မူ တဲ့ အခ်ိန္ဟာ အႏွစ္ႏွစ္ေသာင္းတမ္း မွာ ပြင့္တဲ့ အတြက္ သူေ႒းသားေလး ေယာက္ဟာ ကာေမသုမိစၧာစာရ အမႈကုိႏွစ္ေသာင္းနဲ႔ ခ်ီၿပီး ျပဳလုပ္ ခဲ့ၾကေၾကာင္း ၊
ဒီ အကုသုိလ္ေၾကာင့္ ပဲ သူတုိ႔ ေလးေယာက္ေသ တဲ့ အခါ အ၀ီစိ ငရဲမွာ က်ေရာက္ ကာ အ၀ီစိ ငရဲမွာ ႏွစ္ေပါင္းေျမာက္ မ်ားစြာ ခံစားၿပီး အခု တစ္ခါေလာဟကုမၻီငရဲ မွာ ထပ္ၿပီးခံေနရ တာျဖစ္ေၾကာင္း ၊ မင္းႀကီးၾကား တဲ့ အသံေတြဟာ ေလာဟကုမၻီငရဲ မွာ ခံစားေနရတဲ့ အဲဒီ သူေ႒းသား ေလးေယာက္ရဲ႕ အသံပဲျဖစ္ေၾကာင္း” စသျဖင့္ အတိတ္ေဆာင္ ကာ ေကာသလ မင္းၾကား ခဲ့တဲ့ အသံႀကီးေလးခု ရဲ႕ အဓိပၸါယ္ကုိ ထပ္မံရွင္းလင္း မိန္႔ေတာ္မူပါတယ္။
ျမတ္စြာဘုရားရွင္ က ေကာသလ မင္းႀကီး ၾကား ခဲ့တဲ့ အသံေတြ ထဲက.......
“ဒု”ဆုိတဲ့ အသံ ဟာ ဒီ အသံကုိ ျပဳတဲ့ ငရဲသား အေနနဲ႔
“ဒုဇၨီ၀ိတ မဇီ၀ိမွိ၊ ေယသေႏၲ န ဒဒမွေသ။ ၀ိဇၨမာေနသု ေဘာေဂသု၊ ဒီပံ နာကမွ အတၱေနာ။ ငါတုိ ႔အားစည္း စိမ္ ဥစၥာမ်ား ထင္ရွား ရွိကုန္ပါလ်က္ မေပးမလွဴမိၾကကုန္၊ မိမိ၏ မွီရာ ကုိင္းကၽြန္း သဖြယ္ ျဖစ္သည့္ ကုသုိလ္ ေကာင္းမႈ ကုိ မျပဳမိၾကသည့္ ငါတုိ႔သည္ မေကာင္းသျဖင့္ အသက္ေမြးျခင္း ကုိ ျပဳလုပ္ခဲ့ၾကကုန္၏” လုိ႔ေျပာလုိ တာျဖစ္ေၾကာင္း၊
“သ” ဆုိတဲ့ အသံ ဟာလည္း ဒီအသံကုိ ျပဳတဲ့ ငရဲသား အေနနဲ႔
“သ႒ိ၀ႆ သ ဟႆာ နိ၊ ပရိပုဏၰာနိ သဗၺေသာ။ နိရေယ ပစၥမာနာနံ၊ ကဒါ အေႏၲာ ဘ၀ိႆ တိ။ ေလာဟကုမၻီ ငရဲမွ ခံစားေနရသည့္ ငါအားတုိ႔ ခပ္သိမ္းေသာ အျခင္း အရာအားျဖင့္ အႏွစ္ေျခာက္ေသာင္း တုိ႔ ျပည့္ကုန္ၿပီး ျဖစ္ေသာ္ လည္း ထုိ ငရဲခံရမႈ သည္ မည္သည့္ အခါတြင္ အဆုံးသတ္မည္ နည္း” လုိ႔ ေျပာလုိတာ ျဖစ္ေၾကာင္း၊
“န”ဆုိ တဲ့ အသံ ဟာလည္း ဒီအသံ ကုိ ျပဳတဲ့ ငရဲသား အေနနဲ႔
“နတၳိ အေႏၲာ ကုေတာ အေႏၲာ၊ န အေႏၲာ ပဋိဒိႆတိ။ တဒါ ဟိ ပကတံ ပါပံ၊ မမ တုယွဥၥ မာရိသာ။ ငါတုိ႔အား အဆုံးအပုိင္းအျခားသည္ မရွိခဲ့၊ ငရဲ၏ အဆုံးကား အဘယ္မွာ ရွိအံ့နည္း၊ ငရဲခံရျခင္း၏အပုိင္းအ ျခားသည္မထင္ရွား၊ ငါတုိ႔သည္ လူျဖစ္စဥ္က မေကာင္းမႈ အမ်ားအျပား ကုိ ျပဳမိခဲ့ေလၿပီ” လုိ႔ ေျပာလုိတာ ျဖစ္ေၾကာင္း၊
“ေသာ”ဆုိတဲ့ အသံ ဟာလည္း ဒီ အသံပုိင္ရွင္ အေနနဲ႔
“ေသာဟံ ႏူန ဣေတာဂႏ႖ာ၊ ေယာနႎ လဒၶါန မာႏုသႎ။ ၀ဒညဴ သီလသမၸေႏၷာ၊ ကာဟာမိ ကုသလံ ဗဟုံ။ ငါသည္ ဤသံပူရည္ ငရဲမွ လြတ္ေျမာက္ၿပီး လူ႔ဘ၀ကုိ ရပါမူကား အလွဴခံသူ လူပုဂၢိဳလ္တုိ ႔၏ စကား ကုိသိ ေလ့ရွိသည္ျဖစ္၍၊ သီလႏွင့္ျပည့္စုံသည္ျဖစ္၍၊ မ်ားစြာေသာ ကုသုိလ္ေကာင္းမႈ ကုိ ျပဳပါေတာ့အ့ံ” လုိ႔ေျပာ လုိတာျဖစ္ေၾကာင္း
စသျဖင့္ ဒု – သ – န – ေသာ ဆုိတဲ့ အသံေတြရဲ႕ ဆုိလုိရင္း အက်ယ္ကုိ ေဟာၾကား ခ်ီးျမႇင့္ေတာ္မူပါတယ္။
အသံ ပုိင္ရွင္ေတြ ရဲ႕ အတိတ္ဇာတ္ေၾကာင္း နဲ႔ ဆုိလုိရင္း အဓိပၸါယ္ေတြကုိ ၾကားနာလုိက္ ရ တဲ့ ေကာသလ ဘုရင္ အရမ္းေၾကာက္လန္႔ သြားၿပီး သူမ်ား သားမယား ကုိ ျပစ္မွားက်ဴးလြန္ လုိတဲ့ စိတ္ေတြ လည္း ေပ်ာက္ကုန္ ပါ ေတာ့တယ္။
ဒီေဖာ္ျပခ်က္ေတြ ကေတာ့ ဒု – သ – န – ေသာ ဆုိတဲ့ တရားစကား ကုိ ေဟာၾကားျဖစ္ခဲ့တဲ့ အေၾကာင္းနဲ႔ ဒု – သ – န – ေသာ ဆိုတဲ့ စကားအဓိပၸါယ္ နဲ႔ ဒီစကားပုိင္ ရွင္ေတြရဲ႕ အတိတ္ ဇာတ္ေၾကာင္း ေလးပဲ ျဖစ္ပါတယ္။
ဒီေနရာမွ အဓိက ေျပာခ်င္ တာက အမ်ား သိထားၾကတဲ့ ဒု – သ – န – ေသာ ဆုိတဲ့ စကား လုံးေတြ အေၾကာင္း နဲ႔ ဒီ အသံေတြကုိ ျပဳၾကတဲ့ ငရဲသားေတြ ရဲ႕ မေကာင္းတဲ့ လုပ္ရပ္ေတြ အေၾကာင္း ကုိ ေျပာခ်င္တာျဖစ္ပါတယ္။
ဒီ ငရဲသားေတြ ရဲ႕ အတိတ္က လုပ္ခဲ့တဲ့ သူတပါး သားမယား ကုိ ဖ်က္စီး ခဲ့တဲ့ ကာေမသုမိစၦာ စာရ ကံ ရဲ႕တန္ျပန္ သက္ေရာက္မႈ အက်ိဳးေပး ရဲ႕ ေၾကာက္စရာ ေကာင္းပုံကုိ သိေစခ်င္ တာ ျဖစ္ ပါတယ္။
ေစတနာ ရည္ရြယ္ခ်က္ ရွိရွိနဲ႔ က်ဴးလြန္ ခဲ့ၾကတဲ့ အကုသုိလ္ ကံတစ္ခုဟာ ႏွစ္ေပါင္း မေရ မတြက္ႏုိင္ေအာင္ ခံရတတ္တဲ့ သေဘာကုိ သေဘာေပါက္ နားလည္ေစခ်င္တာ ျဖစ္ပါတယ္။ ၿပီးေတာ့ ဒီလုိ အကုသုိလ္မ်ိဳး မျပဳျဖစ္ေအာင္ ကိုယ္က်င့္ သီလကုိ အထူးလုံၿခဳံေစခ်င္ တာ ျဖစ္ ပါတယ္။
ဒါေၾကာင့္ ဒု – သ – န – ေသာ ဆုိတဲ့ စကားလုံးေတြနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ အေၾကာင္း အရာ အျဖစ္ အပ်က္ အဓိပၸါယ္ ေတြ ကုိေကာင္းေကာင္း နားလည္ သေဘာေပါက္ၿပီး ရခဲတဲ့ လူ႔ဘ၀ကုိ ရထား ကာ ဘုရား သာသနာ နဲ႔လည္း ႀကံဳေနၾက တဲ့ အခုိက္မွာ ကုိယ္က်င့္ သီလကုိ လုံၿခဳံေအာင္ ေစာင့္ထိန္းရင္း ကုသုိလ္ ေကာင္းမႈမ်ားကုိပါ ရသမွ် စုေဆာင္းႏုိင္ၾကဖုိ႔ ဒီစာစုေလးနဲ႔ အသိေပးရင္း ဒု သ န ေသာမွ ေရွာင္ႏုိင္ေအာင္ ႀကိဳးစားၾက ဖုိ႔လည္း ေစတနာ စကား ေမတၱာ အားျဖင့္ တုိက္တြန္း သမႈ ျပဳလုိက္ရပါတယ္။
Credit: အရွင္၀ိစိတၱ (မနာပဒါယီ)
From...Search Myanmar
No comments:
Post a Comment