ဆရာ ဟူသည္ “ဆာယာ” ဟူေသာ ပါဠိသက္ေဝါဟာရ မွလာျခင္းျဖစ္သည္။ ဆာယာ သည္ ေအးရိပ္ ဟု အဓိပၸာယ္ ရသည္။ တပည့္ မ်ား နားခိုေစရန္ ေအးျမေသာ အရိပ္ ကို ေပးစြမ္းႏိုင္ေသာေၾကာင့္ ဆရာ ဟု ေခၚသည္။
ဆရာ သည္ “ဆ” ႏွင့္ “ရာ” ဟူေသာ စကားလံုးႏွစ္လံုး ေပါင္းစပ္ ထားျခင္းျဖစ္သည္။ “ဆ” သည္ ႏႈိင္းဆျခင္း၊ ခ်ိန္ ဆျခင္းျဖစ္ၿပီး “ရာ” မွာ ရာျဖတ္ျခင္း၊ အကဲျဖတ္ျခင္း၊ တန္ဖိုးျဖတ္ျခင္း သေဘာေဆာင္သည္။
ထို႔ေၾကာင့္ ဆရာ ဟူသည္ တပည့္ တို႔အား ႏႈိင္းဆ အကဲျဖတ္ ေပးတတ္သူ ဟု အဓိပၸာယ္ ရ ေၾကာင္းေရွး ပညာရွင္ မ်ားက ဆိုၾကသည္။ ေလာကနီတိ ပ်ဳိ႕ တြင္ ဆရာ တို႔၏ အရိပ္ သည္ ေအးခ်မ္း သာမႈကို ေပးစြမ္းေၾကာင္း ေဖာ္က်ဴး ခဲ့သည္။
အလြန္တရာ၊ သစ္ရိပ္မွာလွ်င္
ခ်မ္းသာသည္ထက္၊စုံမက္ျမတ္ႏိုး
ေဆြမ်ဳိးမိဘ၊ အရိပ္ရေသာ
ေအးျမသည္ပင္၊ထိုထက္လွ်င္ လည္း
ပဲ့ျပင္ ဆရာ၊ အရိပ္မွာ ကား
ခ်မ္းသာပြား၏
ျမန္မာ့ အဘိဓာန္ တြင္ ပညာ သင္ၾကား ပို႔ခ်ေပးသူ၊ သြန္သင္ ဆုံးမ နည္းျပသူ၊ အတတ္ပညာ အရပ္ရပ္ တြင္ ကြၽမ္းက်င္သူ ပုဂၢိဳလ္ကို ဆရာ ဟူ၍ အဓိပၸာယ္ ဖြင့္ဆိုထားသည္။
ဆရာ သည္ ႏႈိင္းဆ ခ်င့္ခ်ိန္ ၍ ဆုံးျဖတ္ တတ္ေသာ ပညာရွိပင္ျဖစ္သည္ ဟုလည္း ဆုိသည္။ မိလိႏၵ ပညာ က်မ္းတြင္ ဆရာ့ဂုဏ္ အဂၤါ၂၅ ပါး ျပဆို ထားရာတြင္
မုတာစရိယ- သင္ ဆရာ၊
ဒိ႒ာစရိယ- ျမင္ဆရာ၊
သုတ စရိယ- ၾကားဆရာ ဟူ၍ ဆရာ သုံးပါးရွိ ေၾကာင္း၊ သင္ၾကားျပသ ေပးသူ သည္ အာစရိယ ဆရာျဖစ္ၿပီး ပဲ့ျပင္ ဆုံးမေပး သူသည္ ဥပဇၩာယ္ ဆရာဟု မွတ္ယူရ မည္ျဖစ္ေၾကာင္း ေဖာ္ျပ ပါရွိေပသည္။
မာဃေဒဝ လကၤာ သစ္တြင္ မန္လည္ ဆရာေတာ္ ဘုရားက ” ေရွး႐ႈေမတၱာ၊ က႐ု ဏာျဖင့္၊ နာနာက်င္ က်င္၊ အျပစ္ျမင္ တိုင္းဝမ္းတြင္ မလို၊ဟုတ္တိုင္းဆို၍ က်ဳိး လိုစိတ္က ဆုံး မတတ္သူ၊ ဆရာဟူေလာ့” ဟူ၍ ခ်ဥ္းကပ္သင္ယူရမည့္ ဆရာစစ္ကို ျပထားခဲ့သည္။
ဆရာ၊ တပည့္ ဆက္ဆံေရးအတြက္ ဆရာ့က်င့္ဝတ္ျဖစ္သည့္ ” အတတ္လည္းသင္၊ ပဲ့ျပင္ဆံုးမ၊ သိပၸ မခ်န္၊ ေဘးရန္ဆီးကာ၊ သင့္ရာအပ္ဖို႔ ဆရာတို႔၊ က်င့္ဖို႔ဝတ္ငါးျဖာ” ႏွင့္အတူ “ညီညာ ထၾကြ၊ ဆံုးမနာယူ၊ လာမူႀကဳိဆီး၊ ထံနီးလုပ္ေကြၽး၊ သင္ေတြးအံရြတ္ တပည့္ဝတ္၊ မခြၽတ္ငါးခုသာ ” ဟူ ၍ တပည့္ဝတ္ ငါးပါး တို႔ကို သဂၤဇာ ဆရာေတာ္ ၏ ဆုံးမစာ သည္ ဆရာ တပည့္ တိုင္း၏ အသည္းတြင္ စြဲ ေအာင္ က်က္မွတ္ ခဲ့ သည္ မွာ ႏွစ္ပရိေစၧဒ မ်ားစြာ ကပင္ တည္ရွိေနခဲ့သည္။
ဆရာ တို႔၏ အနစ္နာ ခံမႈ၊ အေရး ပါေသာ အခန္း က႑ ကို ဂုဏ္ယူလို၊ အေလးထားၾက လို သည္ေၾကာင့္ ဆရာ မ်ားကို ဥယ်ာဥ္မွဴး၊ ပန္းပုဆရာ၊ အုိးဖုတ္သ မား၊ ေက်ာက္ေသြး သူ၊ ေျခနင္း တုံး စသည္ျဖင့္ ေရွးအခါကစၿပီး ယေန႔ ေခတ္တိုင္ေအာင္ တင္စားခဲ့ၾကသည္။ တင္စား ဆိုေန ၾက ဆဲ ျဖစ္သည္။ ျမန္မာ တို႔က ဤသို႔ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ကပင္ ဆရာ့ဂုဏ္၊ဆရာ့ေက်းဇူး အထူး အေလးထား ခဲ့ၾကသည္။
ဆရာတို႔ က႑ အဓိက က် အေရး ပါလွပုံ ကို ကမၻာတစ္လႊား ကလည္း သတိျပဳ အသိ အမွတ္ျပဳ လာၾကသည္။ ေအးခ်မ္း သာယာ သည့္ ကမၻာ႔ရြာႀကီး တည္ ေဆာက္ေရးတြင္ ပညာ အလင္းတံခါး ဖြင့္ေပးၾကသည့္ ဆရာမ်ား အဓိက က်မႈကို သတိျပဳ အသိ အမွတ္ျပဳလာၾကသည္။
ကုလသမဂၢ အဖြဲ႕ခြဲျဖစ္ေသာ ကုလသမဂၢ ပညာေရး၊ သိပၸံႏွင့္ ယဥ္ေက်းမႈ အဖြဲ႕ (UNESCO)၊ ကုလသမဂၢဖြံ႕ၿဖိဳးေရး အစီအစဥ္ (UNDP) ၊ႏိုင္ငံတကာ အလုပ္သမား အဖြဲ႕ (ILO)၊ ကုလသမဂၢ ကေလး မ်ား ရန္ပုံေငြ (UNICEF) တို႔သည္ ၂ဝဝ၂ ခုႏွစ္ ေအာက္တိုဘာလ ၅ ရက္ေန႔ကို ကမၻာ့ ဆရာမ်ားေန႔ (World Teacher’s Day) အျဖစ္ သတ္မွတ္ ဂုဏ္ျပဳခဲ့ၾကသည္။
လူ႔ေဘာင္ အဖြဲ႕အစည္း တြင္ ဆရာ တို႔၏ အခန္း က႑ သည္ အဓိက က် အေရးပါလွ သည္ကို မီးေမာင္းထိုး ဂုဏ္ ျပဳလိုက္ျခင္းပင္ျဖစ္သည္။
ကမၻာ႔ႏုိင္ငံ အသီးအသီး အဖြဲ႕အစည္း အသီးသီးက ဆရာမ်ားေန႔ ကို က်င္းပ ရန္ေၾကညာခ်က္ ထုတ္ျပန္ ခဲ့သည္။
ေရွးပေဝသဏီ ကပင္ ဆရာမ်ား ၏ ဂုဏ္ေက်းဇူးကုိ သိတတ္ ခဲ့ၾကေသာ ျမန္မာမ်ား သည္ ႏွစ္ စဥ္ လိုပင္ ေက်ာင္း အလိုက္ အာစရိယ ပူေဇာ္ပြဲျဖင့္ ဆရာမ်ား ပူေဇာ္ပြဲက်င္း ပ ဂုဏ္ျပဳၾကသည့္ အေလ်ာက္ ကမၻာ့ ဆရာမ်ားေန႔တြင္ လည္း ဝမ္းေျမာက္ စြာပင္ ႏိုင္ငံ အသီးသီး တို႔ထက္ နိမ့္က် မႈ မရွိေသာ ကမၻာ႔ ဆရာမ်ားေန႔ကိုပါဝင္ ဆင္ ႏႊဲက်င္းပၾက သည္။
ေဟာေျပာပြဲမ်ား၊ ေတး သ႐ုပ္ေဖာ္ျပပြဲ၊ စာစီစာကုံး၊ ကဗ်ာ၊ ေဆာင္းပါးၿပိဳင္ပြဲ မ်ားကို ၿခိမ့္ၿခိမ့္သဲ က်င္းပ ၾကသည္။ ေရဒီယို ဇာတ္လမ္း၊ ႐ုပ္ျမင္သံ ၾကားဇာတ္လမ္း မ်ားျဖင့္ ဆရာတို႔ အခန္း က႑ တန္ဖိုးႀကီးမားပုံ၊ဆရာ့ ဂုဏ္ေက်း ဇူးႀကီးမားပုံ၊ဆရာေကာင္း၊ ဆရာျမတ္ တို႔ ၏ အႏွစ္ သာရ ကို ေဖာ္ထုတ္ ဂုဏ္ျပဳအေလး ဂ႐ုျပဳၾက သည္။
အနေႏၲာ၊ အနႏၲ ငါးပါးဂုိဏ္းဝင္ ဆရာ တို႔၏ ေက်းဇူးအား တစ္ႏွစ္လွ်င္ တစ္ရက္ သာမဟုတ္ ၊ ေန႔စဥ္ႏွင့္ အမွ် ေအာက္ေမ့ ေနၾကမည့္ ျမန္မာလူ မ်ဳိးမ်ား အဖို႔ ဆရာ မ်ားေန႔ကို ရင္ထဲ က ေန႔ စဥ္ က်င္းပေနၾကမည္ျဖစ္ေပသည္။
ျမတ္မင္းလႈိင္
Popular Myanmar
From...Myanmar Online News
No comments:
Post a Comment