Tuesday, January 5, 2016

နန္းမေတာ္ မယ္ႏု ႏွင့္ျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္ ၏ ကံၾကမၼာ


                 
11887952_1613021402300585_5867410812386684826_n


နန္းမေတာ္ မယ္ႏု ဟုဆိုလိုက္သည္ႏွင့္ တိုင္းျပည္ “ခိုက္” ေသာေျမးအဖြား (၃) ဆက္ (ပထမအဂၤလိပ္-ျမန္မာ စစ္ရႈံးသူ မယ္ႏု ၊သူ႔သမီး ဆင္ျဖဴမရွင္ ‘နန္းတြင္း အာဏာလုပ ြဲအတြက္ မင္းတုန္းမင္း ၏ သားေတာ္(40)ေက်ာ္ကို သတ္ ကာ သီေပါမင္း ကို သူ႔ သမီး စုဖုရားလတ္ႏွင့္လက္ထပ္ေပးသူ၊ ေျမးမေတာ္ စုဖုရား လတ္ သီေပါမင္းကိုေက်ာ္ ၍ အမိန္႔ မနာခံေသာ) ဟု နာမည္ဆိုးႏွင့္ ေက်ာ္ၾကားသူ အျဖစ္သိၾကသလို အင္းဝရွိ မယ္ႏုအုဋ္ေက်ာင္းကိုလည္း ျမင္ေယာင္မိၾကမည္ျဖစ္ ပါသည္။

ဟုတ္ပါသည္ မယ္ႏု သည္ မဟာေအာင္ေျမဘုံစံ မယ္ႏု အုဋ္ေက်ာင္းႀကီး၏ ဒကာမျဖစ္သလို သူမ ဘဝ၏ အံ့ဖြယ ္အတိတ္ကံ အက်ိဳးေပး၊ ပင္ကိုယ္ စိတ္ထက္ျမက္ ႂကြပ္ဆတ္မႈ ၊အတၱႀကီးၿပီး အေၾကာက္တရား ကင္းမႈ၊ ဆင္ျခင္တုံတရား နည္းၿပီး တဇြတ္ထိုးႏိုင္မႈ တို႔က သူမ ကို အထြဋ္ အထိပ္သို႔ ေရာက္ရွိေစခဲ့သည္။
 

နန္းမေတာ ္မယ္ႏု သည္ ဖလံခုံရြာ ဇာတိေထာင္မႉး သီဟေက်ာ္စြာဘြဲ႕ခံ ဦးလႈပ္ႏွင့္ေဒၚငယ ္တို႕မွ 18.June.1783 အင္းဝျမိဳ႕၌ ေမြးဖြားသည္။

ေမြးခ်င္းႏွစ္ေယာက ္ရွိျပီးက်န္ တစ္ေယာက္မွာ ေမာင္အိုျဖစ္သည္။ မယ္ႏ ုသည္ ေရႊလင္ဗန္းႏွင့္ အခ်င္းေဆးေသာ ေတာ္ဝင ္မ်ိဳးရိုး မဟုတ္ သာမာန္ အရပ္သ ူတစ္ဦးသာ ျဖစ္ေသာ္လည္း သူမ ဘဝတြင္ ထူးဆန္းမႈႀကီးႀကီး မားမား (2) ႀကိမ္ၾကဳံ ေတြ႕ခဲ့သည္။


မယ္ႏ ုငယ္စဥ္ က အိမ္မ ွလူၾကီး မိဘ မ်ားႏွင့္ တရြာမွ တရြာသို႕သြားလာရာ လမ္းဇရပ္ တစ္ခု၌ အိပ္ၾက သည္။ မယ္ႏု က ထမင္းခ်က ္တာဝန္ ယူ၍ ခ်က္ျပဳတ္ရာ မနက္ မိုးလင္းေသာ အခါ မယ္ႏု ထမင္းခ်က္ ခဲ့ေသာေနရာ ၌ မိႈပြင့္ၾကီး တစ္ပြင့္ ေပါက္လာရာ လူၾကီးမ်ား က အံ့ဘြယ္ နိမိတ္ေကာင္းဟု မွတ္ယူၾက သည္။

မယ္ႏု အသက္ ၁၂ႏွစ္ သမီးအရြယ္ ျမစ္ဆိပ ္၌ ေရခ်ိဳးခ်ိန္ တြင္ သူမ၏ အနီေရာင္ေရလဲ လုံခ်ည္ကို စြန္ရဲ တစ္ေကာင္မွ ခ်ီယူ သြားျပီး အမရပူရ နန္းေတာ္အတြင္းရွိ မိဖုရားမ်ား စံပယ္ရာ ေတာင္နန္းေဆာင္ အမိုး ၌ခ်ထားခဲ့သည္။



ဘိုးေတာ္ဘုရား က လုံခ်ည္ ပိုင္ရွင္ကို ရွာေဖ ြစစ္ေဆးေဖာ္ထုတ္ကာ မယ္ႏု ကို ေတာင္နန္း အပ်ိဳေတာ္ အျဖစ္ ခန္႕ထားလိုက္ ရာမွ အ႐ႈပ္ေတာ္ပုံ ဖန္တီးမည့္ အဓိကဇာတ္ေကာင္ ကို ေခၚမိသည့္ အမွားႀကီးတစ္ခု ဘိုးေတာ္ဘုရား ျပဳလုပ္မိသြားသည္။

ကုန္းေဘာင္ မင္းဆက္တြင္ နန္းသက္ အရွည္ဆုံး ဘိုးေတာ္ဘုရား သည္ (37) ႏွစ္ၾကာ နန္းစံၿပီး ဘႀကီးေတာ ္စစ္ကိုင္းမင္း ကို အိမ္ေရွ႔အရာ အပ္ႏွင္းၿပီး ညီေတာ္ သာယာဝတီ မင္းသား ကို ဒုတိယႏွင့္ ဘႀကီးေတာ ္၏ သားေတာ္ စၾကာမင္းသားေလး ကို တတိယ နန္းလ်ာထားသည္။

ဘႀကီးေတာ္ မွာ အိမ္ေရွ႕မင္း ရာထူးသာ ရွိေသးျပီး မိဖုရား ေခါင္ၾကီး မွာ ဆင္ျဖဳရွင္မယ္ျဖစ္သည္။ ဆင္ျဖဴမယ္ သည္ စၾကာမင္းသားေလး ကိုေမြးၿပီး ၁ ပတ္ အၾကာ 1812 ေအာက္တိုဘာလတြင္ ကြယ္လြန္ေလသည္။

 မယ္ႏုသည္ စက္စက္ယိုေအာင္ လွသူဟု မဆိုႏိုင္သည့္တိုင္ ပကတ ိရုပ္ရည္ကား တည္ၾကည္သည္။ အေျပာခ်ိဳ ၍ ကိုယ္ေနဟန ္အခ်ိဳးက်ကာ သြယ္လ်ေက်ာ့ရွင္းၿပီး သူမ၏ နန္းမူရာမွာ နန္းတြင္းသူမ်ား အတုယူရသည ္အထိ မဟာဆန္သည္။


ေယာက်ာ္းတကာ တို႔ ႏွစ္သက ္ခံရၿပီး ထိုအထဲတြင ္အိမ္ေရွ႔ မင္း ဘႀကီးေတာ္ လည္းပါဝင္သည္။
အမရပူရ နန္းတြင္း၌ အိမ္ေရွ႕မင္းအား မယ္ႏုထက္ မဟာဆီ မဟာေသြး အခ်င္းခ်င္း အိမ္ေထာင္ ျပဳေစ လိုဤ “လူမွာ အမ်ိဳး ၾကက္မွာ အရိုး” ဟု ဘႀကီးေတာ္ကို သတိေပးသည္။

မယ္ႏု ကလည္း “လူမွာ အခ်စ္ ၾကက္မွာ အျမစ္” ဟုေခ်ပကာ ဘႀကီးေတာ္ကို ရေအာင္ သိမ္းသြင္းခဲ့သည္။ ဘိုးေတာ္ဘုရား လြန္ေသာ္ ဘႀကီးေတာ္သည္ 1819 ဇြန္လ (5) ရက္တြင္ နန္းတက္ကာ (1823) ၿမိဳ႕ေတာ္ ကို အမရပူရ မွ အင္းဝသို႔ေရႊ႕သည္။

ဘႀကီးေတာ္သည္ ခပ္ေအးေအးေနတတ္သလို မယ္ႏုကို အလြန ္ခ်စ္သျဖင့္ အဂၢမေဟသီ ေတာင္ညာစံ မိဘုရားေခါင္ေျမာက္ေလသည္။

မယ္ႏုသည ္ပင္ကိုယ္ ထက္ျမက္သ ူပီပီ နန္းတြင္း တစ္ခုလုံး အေရးသာမက တိုင္းေရးျပည္ေရးကို စိတ္တိုင္းက် ခ်ယ္လွယ္ေတာ့သည္။

နန္းတြင္းမ ွာလဲ အမ်ိဳးနိမ့္သူ မိဖုရားေခါင္ျဖစ္လာၿပီး ဓားထက္၍သာ ေၾကာက္ရသည္ မည္သူကမွ မယ္ႏ ုကို မၾကည္ျဖဴၾကေခ်။ ယခင္ ဘုရင္ႏွင့္ မိဘုရား ရာဇပလႅင္ေပၚ အတ ူမထိုင္ေသာ္လည္း မယ္ႏု သည္ ထို အစဥ္အလာ ကို ဖ်က္ကာ အတူထိုင္သျဖင့္ တရုတ္သံမႉးမ်ား အံ့အားသင့္ၾကသည္။

1819 တြင္ မယ္ႏ ုသည္ သူ႕ေမာင္အရင္း ျဖစ္တဲ့ ေမာင္အို ကို စလင္းျမိဳ႕ကို စားေစျပီး နန္းေတာ္တြင္း သူမ ၏ အာဏာစက္ ကို ခိုင္မာေအာင္ တည္ေထာင္သည္။

ထို႔အျပင္ေမာင္အ ိုအား သတိုးဓမၼရာဇာ ဘြဲ႕ ခ်ီးျမင့္ လိုက္သလို ဘၾကီးေတာ္ ကလည္း သူ႕ေယာက္ဖ အားေျမႇာက္စားသည့္ အေနျဖင့္ ထိပ္တန္း မင္းညီ မင္းသား စာရင္းသြင္းကာ၊ လႊတ္ေတာ္တက္ခြင့္ ေပး သည့္အျပင္ ေရႊထီး ရွစ္ခ်က္မိုး ခစားခြင့္ေပးသျဖင့္ေမာင္အို သည္ နားထင္ ေသြးေရာက္သြားေလသည္။

ေရွးေခတ္က မင္းသားမ်ား ၏ အဆင့္အတန္း ကို ထီးေဆာင္း အေရအတြက္ အနည္း အမ်ားျဖင့္ ခြဲျခားေလ့ ရွိသည္။ ညီေတာ္ သာယာဝတီမ င္းပင္ ထီးဆယ္ခ်က ္သာ မိုးခြင့္ ရွိ၍ေယာက္ဖေတာ္ ေမာင္အို သည္ ညီေတာ္အိမ္ေရွ႕မင္းထက္ မဆို သေလာက္သာ နိမ့္သည့္သေဘာ သက္ေရာက္ေစသည္။

ေန႕ခ်င္း ညခ်င္း ေမာင္အို တန္ခိုးထြားလာသျဖင့္ ကုန္းေဘာင္ မ်ိဳးဆက္ ကို အျပဳတ္ျဖဳတ္ျပီး သူကိုယ္တိုင္ ဘုရင္ လုပ္ရန္ ၾကံေလေတာ့သည္။

ထို႔ေၾကာင့္ နန္းတြင္း အားၿပိဳင္မႈ (3) စု ကြဲေပၚေပါက္လာသည္။
(1) ႏိုင္ငံေရး အာဏာပိုင္ဆိုင္ေသာေမာင္အိုႏွင့္ မယ္ႏုက တစ္ဖြဲ႕
(2) သူတို႔၏ မဟာၿပိဳင္ဘက္ မ်ားတြင္ဘၾကီးေတာ္ မင္းျပီးေနာက္ နန္းညြန္႕ နန္းလ်ာ ဆက္ခ ံဖို႕ အခြင့္ အေရး ရွိသူ သာယာဝတီမင္း သည္ ထိပ္ဆုံးျဖစ္သည္။ သူ ကိုယ္တိုင္ လက္ရုံးရည္ႏွင့္ျပည့္စုံ သလို ေနာက္ လိုက္ အင္အားေကာင္း မ်ားစြာ ပိုင္ဆိုင္ထားသည္။
(3) စၾကာမင္းသားေခၚ ေညာင္ရမ္းမင္းသားေလး သည္ ေမြးဖြားစဥ္ က စၾကဝေတးမင္း တို႕ ဘုန္းၾကီးသည့္ လကၡဏာ ရပ္မ်ားျဖစ္ၾကေသာ ဥကၠာပ်ံ ငလ်င္လႈပ္ ေတာ္လဲျမည္ျခင္း ၊လက္၀ါးမ်ားတြင ္ခရုပတ္ႏွင့္ မွဲ႕ရွင္ မ်ား ထူးျခား ထင္ရွားစြာေတြ႕ရျခင္း၊ အခ်င္း စလြယ္သိုင္းျခင္း၊ ခုနစ္ရက္ ရလွ်င္ မယ္ေတာ္ ကြယ္လြန္၍ ဖြားဖက္ေတာ္ ခုနစ္ဦးလည္းေပၚျခင္း၊ ရုပ္ရည္ အင္မတန္ ေခ်ာေမာလွပ၍ နန္းတြင္းသူ နန္းတြင္းသားမ်ား ၊ တိုင္းသူျပည္သားမ်ား က အလြန္ ခ်စ္ခင္ႏွစ္သက္ၾကသည့္ လူထု အင္အား ကို ပိုင္ဆိုင္ေသာ ဘႀကီးေတာ္ ၏ တစ္ဦးတည္းေသာ သား ျဖစ္သျဖင့္ ဘႀကီးေတာ္ က နန္းလႊဲ လိုသည္မွာေတြးၾကည့္ယုံျဖင့္ သိႏိုင္ပါ သည္။

 ထို႔ေၾကာင့္ေမာင္အို သည္ စၾကာမင္းသားေလး နားထြင္းၿပီး အိမ္ေရွ႔အရာ အပ္ႏွင္းျခင္း ကိစၥကို အခ်ိန္ဆြဲ သည္။


အသက္ (20) က်မ ွနားထြင္းသည့္ တိုင္ ႏိုင္ငံေရး အာဏာကို မင္းသားေလး အား လႊဲမေပးခဲ့ေခ်။ မယ္ႏုႏွင့္ေမာင္အို သည္ ဘႀကီးေတာ္ႏွင့္ မယ္ႏု နန္းစံေသာ (18) ႏွစ္လုံးလုံး သာယာဝတီမင္း ကို အသ ိအမွတ္မျပဳ ခ်ယ္လွယ္ၿပီး ေနာင္ေတာ္ႏွင့္ေတြ႕ခြင့္ ပိတ္ပင္သည္။

ထိုေခတ္က မယ္ႏုေၾကာက္ရသူ တစ္ဦး ရွိသည္ ထိုသူမွာ ဆရာေတာ ္ဦးဗုဓ္ျဖစ္သည္။ သကၠရာဇ္ 1822 ခုႏွစ္တြင္ ဘႀကီးေတာ္ႏွင့္ နန္းမေတာ္ မယ္ႏု တို႔ကေက်ာင္းေဆာက္ လုပ္ရာတြင္ ငါးႏွစ္ေက်ာ္ ၾကာျမင့္ခဲ့ၿပီး သကၠရာဇ္ 1827 ခုႏွစ္တြင္ မဟာေအာင္ေျမဘံုစံ ဟု ကမၸည္း ထိုးကာ ေညာင္ကန္ ဆရာေတာ္ ဦးပို အား လွဴဒါန္းခဲ့သည္။

တစ္ႏွစ ္အၾကာတြင္ ဆရာေတာ္ ဦးပို ပ်ံလြန္ ေတာ္မူၿပီးေနာက္ ဒုတိယေညာင္ကန္ ဆရာေတာ္ ဦးဗုဓ္အား ထပ္မံ လွဴဒါန္းခဲ့သည္။

 အုတ္ေက်ာင္း အက်ယ္အဝန္း မွာ အလ်ား 192 ေပ၊ အနံ 112 ေပ ႏွင့္ အျမင့္ 94 ေပရွိၿပီး ေက်ာင္း တည္ေဆာက္ ရာတြင္ ေငြက်ပ္ သံုးသိန္း ကုန္က်ေၾကာင္း၊ သကၠရာဇ္ 1838 ျပည့္ႏွစ္တြင္ ငလ်င္ ဒဏ္ေၾကာင့္ ၿပိဳက် ခဲ့ရာ နန္းမေတာ္ မယ္ႏု ၏ သမီးေတာ္ ဆင္ျဖဴမရွင္ က သကၠရာဇ္ 1872 ခုႏွစ္တြင္ ထပ္မံျပဳျပင္ခဲ့ေၾကာင္း မွတ္တမ္းမ်ား အရ သိရသည္။


ေက်ာင္းႀကီး ကို အုတ္၊ အဂၤေတ တို႔ျဖင့္ မိဖုရား ေခါင္ႀကီး မယ္ႏု က တည္ေဆာက္ ခဲ့ေသာေၾကာင့္ မယ္ႏု အုတ္ေက်ာင္း ဟု ထင္ရွားခဲ့သည္။ ပညာရွင္မ်ား ၏ ဗိသုကာ လက္ရာ၊ ပန္းရန္ ႏွင့္ ပန္းတေမာ့ အႏုပညာ လက္ရာမ်ား ေက်ာင္းေဆာင္ႀကီး အတြင္းရွိ စႀကႍ ပတ္လမ္း ႏွင့္ အခန္း ဖြဲ႕စည္းပံုမ်ား၊ အဝင္ေပါက္ သစ္သား တံခါးမ်ား ကို ‘အသံ’ မ်ား ဖန္တီး တပ္ဆင္ပ ံုတို႔ေၾကာင့္ ခံ့ညား ထည္ဝါလွေသာ ေက်ာင္းႀကီးျဖစ္ သည္။

 ဘႀကီးေတာ ္နန္းတက္ ဘိသိက္ မဂၤလာသြန္း အခမ္းအနား ဆင္ယင္ေသာ အခါ ၌ မဏိပူရေစာ္ဘြား မတက္ေရာက္ေခ်။ မဏိပူရေစာ္ဘြား ကို သင္ခန္းစာ ေပးရန္ လိုက္ဖမ္းရာ အဂၤလိပ္ ပိုင္နယ္ထ ဲအထိ ဝင္ေျပး သျဖင့္ အဂၤလိပ္တို႕ႏွင့္ နယ္စပ္ျပႆနာ’ၿငိ’လာ ရာမွ အဂၤလိပ္တို႔ (1824)တြင္ စစ္ေၾကညာသည္။


စစ္သူႀကီး မဟာဗႏၶဳလ သည္ ရခိုင္ တြင္ စခန္းခ်ကာ ျမဝတီမင္းႀကီး ဦးစ က ပန္းဝါ တြင္ အဂၤလိပ္တို႔ကို အႏိုင္ တိုက္သည္။ ျမန္မာ တပ္မ်ား ဘဂၤလားနယ္ အထိ ေရာက္ေန သျဖင့္ အဂၤလိပ္ဘုရင္ခံ ပင္ က်ီးလန္႔စာစားေနရသည္။

ဗႏၶဳလ သာ စစ္တေကာင္း ထိ တက္တိုက္၍ ဖိအားေပးခဲ့မည္ ဆိုလၽွင္ အဂၤလိပ္တို႔ ပ်ာယာခတ္သြားႏိုင္ သည္။ အဂၤလိပ္ တို႔သည္ ထို အေျခေနက ိုရိပ္စားမိသျဖင့္ ရန္ကုန္ ဖက္မ ွပတ္ဝင္၍ တန္ျပန္တိုက္ စစ္ ဆင္ေသာ ဗ်ဴဟာကို သုံးကာ စစ္မ်က္ႏွာေျပာင္းလိုက္ေလသည္။

ထိုအခ်ိန္ သာယာဝတီလို အဆင့္ျမင့္ မင္းသားက  ရန္ကုန္သို႔ ဆင္း၍ ကာကြယ္ရန ္သူစုေဆာင္း ထား သည့္ လူသူမ်ားႏွင့္ အဂၤလိပ္ စစ္သေဘၤာမ်ားကို ခုခံ တိုက္ခိုက္ လိုေၾကာင္း တင္ျပသည္။

ဘႀကီးေတာ္ ကလည္း သေဘာတူ ကာ အျမန္ေစလႊတ္ခ်င္ေသာ္လည္း ၿပိဳင္ဘက္ စလင္း မင္းသား ၾကီး ေမာင္အိုႏွင့္ မႉးမတ္ မ်ားက သာယာဝတီ မင္းသားအား လက္နက္ ဆင္၍ လႊတ္လိုက္လွ်င္ ပုန္ကန္ လိမ့္ မည္ဟု ကန္႔ကြက္ကာ ႏိုင္ငံ့ အေရးေတာ္ထက္ အာဏာ ရရွိ လိုေသာ ပုဂၢိဳလ္ေရး ကို ဦးစားေပးခဲ့သည္မွာ စိတ္ပ်က္ စရာျဖစ္ ေလသည္။


ဘႀကီးေတာ္လည္း အရိပ္ ကို ရန္သူထင္၍ ေနာက္ဆုံး တြင္ မဟာဗႏၵဳလ ျပန္လာသည္ အထိ ေစာင့္ျပီးမွ သြားေရာက္ တိုက္ရန္ အမိန္႕ခ်လိုက္ေလသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ရခိုင္မ ွျပန္လာမည့္ ဗႏၵဳလ ကို ေစာင့္ရင္း ၅လ အထိ ၾကာသြား သျဖင့္ ထိုအခ်ိန္တြင္ အဂၤလိပ္တို႕ ကလည္း ေရႊတိဂုံ ကုန္းေတာ္ တစ္ဝိုက္ကို အခိုင္အမာ တပ္စြဲ ၍ အသာစီး ရသြားေတာ့သည္။

သာယာဝတီမင္း ၏ တပ္မ်ားသည္ ရန္ကုန္သို႔ ခ်ီ၍ က်ိဳက္ကလို႔ တြင္ တပ္ခ်ထားသည္။ အဂၤလိပ္ တို႔က သာယာဝတီ ၏ တပ္က ိုဝိုင္းတိုက္ေသာ္လည္း အႏိုင္ မရခဲ့ေခ်။ သာယာဝတီ မင္းသားၾကီးက အေျခအေန ရိပ္စား မိသျဖင့္ ေစာေစာစီးစီး စစ္ေျပျငိမ္းရန္ တင္ျပေသာ္လည္း ေမာင္အို၊ မယ္ႏု တို႕မွ လက္မခံပဲ စစ္ကို သာ ထပ္တိုး တိုက္သည္။

ဗႏၵဳလ ဓႏုျဖဴ တြင္ က်သြားသျဖင့္ အဂၤလိပ္ တပ္ေတြလည္း ေနျပည္ေတာ္ႏွင့္ မိုင္ ၄၀ သာေဝးသည့္ ရႏၲပိုရြာ သို႕ေရာက္မွ စစ္ေျပျငိမ္းေရး စာခ်ဴပ္ခ်ဳပ္ရေတာ့၏။

နယ္ေျမဆုံး၊ စစ္သူႀကီးက်၊ စစ္ေလ်ာ္ေၾကးေငြ (1) ကုေဋပါေပးရမည ္ျဖစ္သျဖင့္ ဘႀကီးေတာ္ မွာ မေထြးႏိုင္ မအံႏိုင္ စိတ္ဓာတ္ က်လာကာ စိတ္က်ေရာဂါ ပါ ဝင္လာေလေတာ့သည္။ ေငြမရွိ သျဖင့္ မယ္ႏု က သူပိုင ္ပစၥည္းမ်ား ထုခြဲ၍ စစ္ေလ်ာ္ေၾကးေငြ ပထအရစ္ ကို ေပးေလသည္။

အုပ္ခ်ဳပ္ေရးပိုင္း ကို မကိုင္တြယ္ႏိုင္ေတာ့ပဲ အစစအရာရာ ကို မယ္ႏုႏွင့္ စလင္း မင္းသားၾကီးေမာင္အို တို႕ျဖင့္သာ လႊဲအပ ္ထားေလေတာ့သည္။ သူတို႔ေမာင္ႏွမ ကို သာယာဝတီ အျပင္ ျပည္သူ မ်ားက စုန္းမ ဟ ုစြပ္စြဲ သလို သူတို႔ ကလည္း သူခိုးဓားျပ လက္ခံ ဟုသ ာယာဝတီကို စြပ္စြဲသည္။

ေမာင္အို သည္ မိမိ ရဲ့ ဆူးေျငႇာင့္ ခလုတ္ျဖစ္ေသာ သာယာဝတီ မင္း ကို ရွင္းရန္ ဓားျပမႈျဖင့္ အမႈဆင္ကာ သာယာဝတီမင္း ၏ အိမ္ကို လူ (200) ျဖင့္ ဝိုင္းေလရာ သာယာဝတီ ဘက္မွ လူမ်ား ခုခံရင္း ဧရာဝတီျမစ ္ကို ကူး၍ ေရႊဘိုသ ို႔ထြက္ေျပး ေရွာင္တိမ္း သည္။ မယ္ႏု တို႔က ိုျပည္သူမ်ား မႏွစ္သက္ သျဖင့္ အာဏာ သည္ သာယာဝတီ ဘက္သို႔ အလိုလိုေရာက္ သြားသည္။

လူသူစ ုေဆာင္းကာ 1837 ေဖေဖာ္ဝါရီ လ တြင္အင္းဝကို ဝိုင္းသည္။ ၂ လ အၾကာတြင္ ေအာင္ျမင္ျပီး ဘၾကီးေတာ္ စစ္ကိုင္းမင္း ကို နန္းခ် ကာ မယ္ႏ ုကို အက်ယ္ခ်ဳပ္ ေမာင္အို တို႕လူစု ကို ေထာင္ထဲ ပို႔ေလသည္။

အရာရာသည္ေန႔ခ်င္း ညခ်င္း ေျပာင္းလဲသြားသည္။ မယ္ႏုတို႔ အုပ္စ ုသည္ ပုန္ကန္သည့္ အေနျဖင့္ အဂၤလိပ္တို႕ကို စာလႊတ္ ဆက္သြယ္၍ အဂၤလိပ္တို႕ အလိုရွိ သမွ် အကုန္ေပးကာ ဘၾကီးေတာ္အား ျပန္လည္ နန္းတင္ေပးရန္ အကူညီေတာင္းေသာ္လည္း အဂၤလိပ္တို႕ က နန္းက် ဘုရင္အား ဘာ အေၾကာင္း မ ွမျပန္ေတာ့ေခ်။

သာယာဝတီမင္း သေဘာထားၾကီးစြာျဖင့္ ေကာင္းမြန္စြာ ထားေသာ္လည္း ေမာင္အို တို႕ ေနာက္လိုက ္မ်ားက ပုန္ကန္ၾကေသာေၾကာင့္ အမရပူရၿမိဳ႕ အက်ဥ္းေထာင ္၌ သကၠရာဇ္ 1840 ခုႏွစ္၊ ေမလတြင္ ကြပ္မ်က္လုိက္သည္။

ေနာက္ဆုံး သာယာဝတီမင္း သည္ 12 May 1840 တြင္မ ယ္ႏုအား ေသဒဏ္ ခ်မည္ကို မင္းမ်ိဳးမင္းႏြယ္ အျဖစ္ အသိအမွတ္ျပဳေပးသည့္ အေနျဖင့္ မဟာဆီ မဟာေသြး ေျမမက်ရေစရန္ ေရတြင္ေဖ်ာက္ဖ်က္ဖို႕ အမိန္႕ခ်သည္။ ဘုန္းရွင္ ကံရွင ္မယ္ႏု တစ္ေယာက္ ကံတရား ၏  မ်က္ႏွာသာေပးျခင္းကား ဤေန႔သည္ေနာက္ဆုံးေန႔ ျဖစ္ေလေတာ့သည္။

မယ္ႏ ုလည္း ေနာက္ဆုံး အေနျဖင့္ မိမ ိကိုးကြယ္သည့္ ဆရာေတာ္ဦးဗုဒ္ အား ဖူးေျမႇာ္ခြင့္ျပဳရန္ ျမိဳ႕ဝန္အား ခြင့္ေတာင္းရာ ခြင့္ျပဳေသာေၾကာင့္ ေညာင္ကန္ေက်ာင္း (ယခု မဟာမုနိဘုရားႀကီးအေရွ႔ဘက္)သို႕ ေရာက္ေအာင္ ပို႕ေဆာင္ေပးခဲ့သည္ ။

မယ္ႏုေက်ာင္းသို႕ေရာက္ေသာ အခါ ဆရာေတာ ္မွာ စာၾကည့္ေနသည္။ မယ္ႏု မွ ဆရာေတာ္အား ေနာက္ ဆုံး ဖူးေျမႇာ္ေအာင္ လာရျခင္းျဖစ္ေၾကာင္း ေလွ်ာက္ထားရာ ဆရာေတာ္ ဦးဗုဒ္ မွ ရာဇဝင္ တြင္မည့္တရားကို တိုတို တုတ္တုတ္ မိန္႔ေတာ္မူသည္။
“မိႏု၊ သူ႕ေႂကြး ရွိရင္ ဆပ္ရလိမ္႔မည္” ဟု မိန္႔ဆိုလိုက္သည္။ မယ္ႏ ုလည္း ဦးခ်ျပီး ျပန္ဆင္း လာရာေလွ ကား အေရာက္တြင္ “ေတာ္ျပီ၊ ငါေသဝံ့ျပီ၊ ငါေသရဲျပီ၊ငါေသေပ်ာ္ျပီ၊ ဆရာေတာ္ ဘုရားကို ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ကိုးကြယ္ လာတာ ဘယ္အခါမွ ငါ့နာမည္ တပ္၍ စကားမေျပာဖူးဘူး။

ဤကဲ့သို႕ စာၾကည့္ရာမွေန၍ ငါ့ဘက္သို႕ လွည့္၍ၾကည့္သည္ ဟူ၍လည္း မရွိ၊ သည္ကေန႕မွပဲ ငါ့ဘက္ လွည့္တယ္။ ငါ့နာမည္ကို ေခၚေတာ္ မူတယ္။ ေဟာလိုက္တဲ့ တရားကလည္း မိႏု၊ သူ႕ေႂကြးရွိရင္ ဆပ္ရလိမ္႔မည္တဲ့။ ေတာ္ျပီ၊ ေသလမ္းေျဖာင့္ျပီ၊ ငါ့ကိုဆရာေတာ္က ေသစရိတ္ေပးလိုက္ျပီ” ဟု ထပ္တလဲလဲေျပာကာ ဝမ္းေျမာက္ ဝမ္းသာစြာႏွင့္ပင္ အာဏာ ပါးကြက္သားတို႕၏ ေခၚေဆာင္ရာသို႔ ညိဳးငယ္ျခင္း မရွိဘဲ လိုက္ပါ သြား ေလေတာ့သည္။

 ဗုဒ ၶတရားေတာ္ကို အတိုခ်ဳပ္ သေဘာေပါက္ေစ ေသာ သာဓကမ်ား အနက္ မယ္ႏု သည္ ပဥၥဝဂၢီ တို႔မွ အငယ္ဆုံး ရွင္အႆဇိ၏  “ေယဓမၼာ”ဂါထာ ကို သတိရမိသည္။ ဘုရားရွင ္၏ တရားဦး နာၿပီး ရွင္အႆဇိ ရာဇၿဂိဳလ္ျပည္ ရွင္သာရိပုတၱရာႏွင့္ေတြ႕၍ ရွင္သာရိပုတၱရာ မွ သူ႔အားေမးသည္မွာ.......


 ” ငါ့ရွင္ ၊ သင္ ၏ မ်က္စိ တို႔သည္ ၾကည္လင ္ကုန္၏ ၊ အေရ အဆင္းလည္း သန္႔ရွင္း စင္ၾကယ္ကုန္၏ သင္သည္ အဘယ္သူက ိုရည္၍ ရဟန္းျပဳသနည္း ၊ အဘယ္သူက သင္ ၏ ဆရာနည္း၊ အဘယ္သူ၏ တရားက ိုႏွစ္သက္ သနည္း”
ရွင္အႆဇိတ က “ငါ့ရွင္ ၊ ငါသည္ အငယ္ သည္သာတည္း ၊ အဘိဓမၼာ ကို အက်ယ္အားျဖင့္ သင့္ အားေဟာၾကား အံ့ေသာငွာ မတတ္ႏိုင္။ အက်ဥ္း အားျဖင့္ ေသာ္ကား အနက္ကို ငါဆိုအံ့ ဟုဆိုကာ ေယဓမၼာဂါထာ ကို ေဟာေတာ္မူ၏။ အဓိပၸါယ္ကား......
“အၾကင္ တရားတို႔သည္ အေၾကာင္းလၽွင္ အမွန္ရွိကုန္၏ ။
ထို အေၾကာင္း ကို ျမတ္စြာဘုရားေဟာ၏ ။
ထို အေၾကာင္းတရား တို႔ ခ်ဳပ္ၿငိမ္းရာလည္း ရွိ၏ ။
ထို ခ်ဳပ္ျခင္း ကိုလည္း ျမတ္စြာဘုရားေဟာ၏ ။
ငါ၏ ဆရာ ရဟန္းႀကီးသည္ ဤသို႔ အယူဝါဒ ရွိ၏  ”


မယ္ႏု သည္ ထိုဂ ါထာေတာ္က ိုခ်င့္ခ်ိန္ၿပီး သာယာဝတီမင္း အသက္ကို ရန္ရွာ ခဲ့၍ သူႏွင့္ ယွဥ္ၿပိဳင္ရာ သူ အႏိူင္ရသည္။ ရန္ကို ရန္ခ်င္း တုံ႔ျပန္ျခင္းက လမ္းေဟာင္း ကိုသာ ျပန္ေရာက္ေစသည္။

ဤ အေၾကာင္းတို႔ ခ်ဳပ္ၿငိမ္း ျခင္းကား ရန္ညိဳးရန္စ တို႔ကို သင္ပုန္းေခ်၍ သူ႔ အေပၚတင္ခဲ့ေသာ အေႂကြး ျမန္ျမန္ ဆပ္ကာ ေႂကြးၿမီ ကင္းရွင္းၿပီး ၿငိမ္းခ်မ္းေသာ ဘဝသစ္ကေလး တစ္ခု ထူေထာင္ႏိုင္ရန္ ျဖစ္ေၾကာင္း ကို နားလည္သြားခဲ့သည္။

သတၱဝါတိုင္း သူ႔ထိုက္ သူ႔ကံ ျဖစ္သည္ ဆိုလၽွင္ တနည္းအားျဖင့္ ငါ့ထိုက္ ငါ့ကံျဖစ္သည္ မဟုတ္ပါေလာ။ ဆရာေတာ္ က တရားကား သူမ အတြက္ေတာ့ အဖိုးတန္ဆုံး ေသစရိတ္ေပးလိုက္ျခင္းဟု သေဘာေပါက္ေသာေၾကာင့္ မယ္ႏ ုဝမ္းသာသြား ရွာသည္ ။

ထိုေန႔ ေန႔လည္ပိုင္း တြင္ မယ္ႏု သည္ ဘႀကီးေတာ္အား ေနာက္ဆုံး သြားေရာက္ကန္ေတာ့ ႏႈတ္ဆက ္ခဲ့သည္။

 ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာဘဝ ၊ အသက္ ၊ ရာထူး စည္းစိမ္ ၊ ႏိုင္ငံေတာ္ အရာ အားလုံး သူပိုင္ဆိုင္ႏိုင္ သမၽွ ကိုေပး၍ ခ်စ္ခဲ့ေသာ ၾကင္ယာေတာ္ ဘႀကီးေတာ္ ၏ ေျခေတာ္ အစုံေပၚ မ်က္ႏွာအပ္ကာ မ်က္ရည္စက္ မ်ားစြာ ေျခ ဖမိုးေတာ္ေပၚ က်လ်က္ လက္အုပ္ခ်ီ ကန္ေတာ့ရင္း အေရာင္ မွိန္မွိန္ အေဆာင္ေရာင္မဲ့ သလြန္ထက္တြင္ ထိုင္ေနေသာ နန္းက်ဘုရင္ လင္ေတာ္ေမာင္အား........


နန္းမေတာ္မယ္ႏု ။ ။ “ေမာင္ေတာ္ဘုရား ႏွမေတာ္ ဒီကေန႔ ဘဝ ေျပာင္းရေတာ့မွာျဖစ္လို႔ ေမာင္ေတာ္ ဘုရား ကိုေနာက္ဆုံး ႏႈတ္ဆက္ ရွိခိုးကန္ေတာ့ခဲ့ပါတယ္ဘုရား။ ေမာင္ေတာ္ မင္းတရား ရဲ႕ ဘုန္းရိပ္ကို ခိုလႈံ စံစားခဲ့တဲ့ ႏွစ္ကာလမ်ား အတြင္း ႏွမေတာ္ ဘက္က ျပဳမိမွား ခဲ့တဲ့ အျပစ္ ရွိခဲ့ပါရင္ ခြင့္လႊတ္ သနားေတာ ္မူပါဘုရား။”

ဘႀကီးေတာ ္သည္ သလြန္ေပၚမွ နန္းမေတာ္မယ္ႏု ၏ ဆံ ေကသာ ကို လက္ျဖင့္ အသာအယာ ထိထား သည္။ အရႈံးမ်ားစြာ ရႈံးၿပီးေနာက္ အခ်စ္ဆုံးသူ ကိုေသကြဲ ခြဲ ဆုံးရႈံးရမည့္ အခ်ိန္တို႔ ဆိုက္ေရာက္ လာၿပီျဖစ္ သျဖင့္ စိတ္ေသာကမီး တို႔ စိတ္ႏွလုံးကိုေလာင္ကၽြမ္း ကာ ပတ္ဝန္းက်င္ တစ္ခုလုံး မျမင္ႏိုင္ေတာ့ေအာင္ေဝ ဝါးသြား ေစသည့္ မ်က္ရည္မ်ား မ်က္ဝန္းအိမ ္၌ ျပည့္ေနသည္။

 ဘႀကီးေတာ္ သည္ မ်က္ဝန္းမ်ား မွိတ္ခ်လိုက္ရာ နန္းမေတာ္မယ္ႏု ၏ ဆံေကသာေပၚ မ်က္ရည္မ်ား စီး က်ေလေတာ့သည္။ ရင္၌ ဆို႔ႏွင့္လြန္းလ ွသျဖင့္ ရႈိက္၍ ငိုခ်လိုက္သည္။

ဘႀကီးေတာ္ ။ ။ “ႏွမေတာ္ရယ္ ၊ ႏွမေတာ္ မွာ ခြင့္မလႊတ္စရာ ဘာအျပစ္မ ွမရွိခဲ့ပါဘူးကြယ္”
ဘႀကီးေတာ္ ၏ ခ်စ္ျခင္းေမတၱာ ကား ေလးစားစရာ ေကာင္းလွ သလို ထို အတြက္ေနာင္တ တစ္စုံတရာ လည္း မရခဲ့ေခ်။

နန္းမေတာ္မယ္ႏု။ ။ “ေမာင္ေတာ္ဘုရားရယ္ ၊ ႏွမေတာ္ ရဲ႕ ေနာက္ဆုံး ဝင္သက္ ၊ ထြက္သက ္မရပ္သြားမွီ ႏွမေတာ္ရဲ႕ဘဝ ကို အျမင့္ဆုံးျမႇင့္တင္ေပးခဲ့တဲ့ ေမာင္ေတာ္ ဘုရားရဲ႕ ေက်းဇူးအေထြေထြ အတြက္ ေမာင္ေတာ္ ဘုရားရဲ႕ ေျခေတာ္အစုံ ကို ဦးတိုက္ၿပီး ေက်နပ္ေအာင္ ကန္ေတာ့ခြင့္ျပဳပါဘုရား” ဟုေျခေတာ ္အစုံအား မ်က္ႏွာနဖူးဆံပင္ တို႔ျဖင့္ ဦးတိုက္ကန္ေတာ့ေနစဥ္ အေဆာင္ေတာ္တြင္း သမီးေတာ္ကေလး မယ္သဲ ဝင္လာသည္။

သမီးေတာ္ေလး ၏ စ ိတ္တြင္ မေကာင္းမႈ တစ္စုံတခု ကို ခံစားမိေနသျဖင့္ မယ္ေတာ ္၏ ရင္ခြင္တြင္း ေျပး ဝင္ ဖက္၍ငိုေလသည္။

သမီးေတာ္ေလး ။ ။ “မယ္မယ္ဘုရား၊ သမီးေတာ္ ကေလးက ို ပစ္ထားၿပီး ဘယ္ကိုသြားေနတာလဲ ဘုရား သမီးေတာ္ေလး မွာ လြမ္းလို႔ေသရေတာ့မယ္ ဘုရား”
နန္းမေတာ္မယ္ႏု။ ။ “မယ္မယ္ဘုရား လည္း သမီးေတာ္ေလးကို လြမ္းေနပါတယ္။ အခုလည္း မယ္မယ္ ဘုရားေလ အေရးႀကီးတဲ့ကိစၥ ရွိလို႔ ဟိုး….. အေဝးႀကီ း ကို ခရီးထြက္ဖို႔ ရွိေသးတယ္။ သမီးေတာ္ေလး ခမည္းေတာ္ဘုရားနဲ႔ အတူ လိမ္လိမ္ မာမာေနခဲ့ေနာ္ ၊ မယ္ဘုရား စကားကို နားေထာင္ပါကြယ္။”
သားအမိႏွစ္ဦး ပါးခ်င္း အပ္ကာ ငိုရင္း............
သမီးေတာ္ေလး။ ။”ဟင့္အင္း ဒီ တစ္ခါေတာ့ သမီးေတာ္ေလး ကို ပစ္ထားၿပီး ဘယ္မ ွမသြားရေတာ့ဘူး မယ္မယ္ဘုရား နဲ႔ လိုက္မွာပဲ ”

ခမည္းေတာ္၊ မယ္ေတာ္၊ သမီးေတာ္ကေလးတ ို႔ မိသားစ ုအသိုက္အျမဳံၿ ပိဳကြဲၿပီး ေနာက္တစ္ႀကိမ္ ျပန္ဆ ုံခြင့္ ဟူေသာ ေမၽွာ္လင့္ခ်က္ ကေလးပင ္ဆုတ္ကိုင္ထားခြင့္ ကင္းမဲ့ သြားေသာ ေၾကကြဲဖြယ္ရာ ေခ်ာ့သူ မရွိငိုပြဲႀကီး ျဖစ္သည္။

မင္းမႈထမ္း ၊ရံေရြေတာ္ တို႔ ထိုျမင္ကြင္းကို မၾကည့္ရက ္သျဖင့္ တံခါးအကြယ္ တြင္ ႀကိတ္ငိုၾကသည္။ တာဝန ္အရ အမရပူရၿမိဳ႕ဝန္ ပင္ မ်က္ရည္က်မည ္စိုးသျဖင့္ အေဝးသို႔ ထြက္သြားကာ မင္းမႈထမ္းတစ္ဦးကို တီးတိုးေျပာသည္။ ထို မင္းမႈထမ္းသည္ မယ္ႏုဆီေရာက္လာ၍...

မင္းမႈထမ္း။ ။ “မိဘုရားႀကီး ထြက္ခြာဖို႔ အခ်ိန္က်ပါၿပီလို႔ ၿမိဳ႕ဝန္မင္း ကေျပာပါတယ္၊ ေနရာက ထပါေတာ့”
ေနာက္ထပ ္မင္းမႈထမ္း တို႔သည္ မယ္ႏုဆီ ဝင္လာၿပီး လက္ႏွစ္ဘက္ကို ဆြဲယူလိုက္ၾကသည္။
 

သမီးေတာ္ကေလး။ ။ “မသြားရဘူး မယ္မယ္ ဘုရား ဘယ္ကိုမွ မသြားရဘူး ၊သြားရင္ သမီးေတာ္ေလး လည္း လိုက္မွာပဲ ” ဟု တစာစာေအာ္ဟစ္ေနရာ မယ္ႏု ၏ နားမ်ား အတြင္း ပဲ့တင္ထပ္ကာ တျဖည္းျဖည္း ေဝးသြားေလေတာ့သည္။

ေၾကးတိုက္မွ လာေသာ ႏြားလွည္းေပၚတက္ကာ ေနာက္သို႔ တစ္ခ်က္ပင္လွည့္ မၾကည့္ေတာ့ေခ်။ ေနလုံးႀကီး သည္ ဝင္းလက္ေသာ အလင္းေရာင္တို႔ကို ေလၽွာ့ခ်၍ အေနာက္ဘက္ေတာင္တန္းေပၚ နိမ့္ဆင္း သြားသည္။ မယ္ႏု ကို တင္လာေသာ လွည္းပေတာင္းျမည္သံ ကို ၾကားေသာ္ အနီးရွိ ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းေခြး မ်ား အူၾက သည္မွာ ကံၾကမၼာဆိုး အတြက္ ျမည္သံမ်ား ျဖစ္ေနသည္။

 ေတာင္သမန္အင္းေရျပင္ အနီး သို႔ေရာက္ေသာ္ အာဏာ ပကြက္သား တို႔သည္ နန္းမေတာ္ မယ္ႏု အား ခဲထည့္ ထားေသာ ေရႊနားကြတ ္ကတၱီပါ အိတ္နီ တြင္ ထည့္၍ ပိတ္ၿပီး ေရျပင္ သို႔ ျပစ္ခ်လိုက္ သည္။


 ျမႇပ္ မျမႇပ္ေသခ်ာေအာင္ ခဏေစာင့္ၾကည့္သည္ ေတာင္သမန္ အင္းေရျပင္ေပၚတြင္ ေရပြက္ ကေလး တစ္ပြက္ ႏွစ္ပြက္ ထလာၿပီး ေရျပင္မွာ ျပကတိ ျပန္ၿငိမ္ သြားၿပီး ေလေျပညင္း ကေလး ေရျပင္ထက္မွ ျဖတ္သန္း တိုက္ခတ္သြားသည္။ နန္းမေတာ္ မယ္ႏု ၏ ေနာက္ဆုံးထြက္ သက္ ေရပြက္ကေလး မဟုတ္ပ ါေလာ။

 ကုန္းေဘာင္ေခတ္ ၏ မြန္းတည့္ခ်ိန္ ဘုန္းဩဇာ အျပည့္ႏွင့္ ေရႊအိမ္နန္းၾကငွန္း ထက္တြင္ အမ်ိဳးသမီးတို႔အတြက္ အထြတ္ထိပ္ျဖစ္ေသာ အဂၢမေဟသီ မိဖုရားေခါင ္ရာထူးကို ရယူခဲ့ေသာ္လည္း လူ႔ဘဝ သည္ မည္သည့္ အရာမၽွၾကာရွည္ မတည္ျမဲဘဲ တစ္ခဏ အခ်ိန္တြင္းသာ ရွိသည္ကို နန္းမေတာ္ မယ္ႏ ုက သူမ ၏ေနာက္ဆုံး ထြက္သက္ ေရပြက္ကေလး အခ်ိန္မၽွျဖင့္ ကၽြႏ္ုပ္တို႔အား သင္ခန္္းစာ ေပးသြားခဲ့သည္ မဟုတ္ပါေလာ။


 
သတၱဝါ အေပါင္း ခ်မ္းသာကိုယ္စိတ္ျမဲပါေစ
သုခုမ အလင္းတန္းမ်ား



Ref:
-နန္းမေတာ္မယ္ႏုရွာပုံေတာ္(တကၠသိုလ္စိန္တင္)
-ညိဳျမ (ကုန္းေဘာင္ရွာပုံေတာ္)
-ကုန္းေဘာင္ေခတ္စစ္တမ္း (ေမာင္ေသာ္)
-ဒဂုန္ခင္ခင္ေလး(ရတနာပုံ၏ နိဒါန္းႏွင့္နိဂုံး)



http://www.searchmyanmar.com/link/frame/cid/53153
 

No comments:

Post a Comment