Tuesday, August 30, 2016
ေဒါက္တာ သန္းထြန္း ေျပာသည့္ ျမန္မာတို႔ အတြက္ ပုဂံ ယဥ္ေက်းမႈေ႐ွးေဟာင္း နယ္ေျမ
ျမန္မာနိုင္ငံသားတိုင္း ပုဂံ အေၾကာင္း ေကာင္းေကာင္း သိထား သင့္ေပသည္။ မွန္နန္းရာဇဝင္ ထဲက ပုဂံေတာ့ မဟုတ္။ ဘုရား သမိုင္း အေထြေထြ မွ ပုဂံ လည္း မဟုတ္။ သုိ႔ဆိုလွ်င္ အဘယ္နည္း ။ ျမန္မာ တို႔၏ အထင္ကရ က်က္သေရေဆာင္ နယ္ေျမ ျဖစ္ခဲ႔ေသာ ပုဂံ ေဒသ ကို အစစ္ေဆးခံ၊ မွတ္ေက်ာက္တင္ခံ၊ အေထာက္ အ ထားနွင့္ တစ္ကြျဖစ္ေသာ ပုဂံ အား ေ႐ွးေဟာင္းသုေတသန ကေလာင္ျဖင့္ မွတ္တမ္းတင္ ထားလ်က္႐ွိေသာ ေနာက္ထပ္ ႐ႈေထာင့္ တစ္မ်ိဳးနွင့္ ပုဂံ အား တင္ျပလိုက္ရေပသည္။
(က) ပုဂံ ဆိုတာ ။
ပုဂံ ဟူေသာ အမည္ နာမကား ျမန္မာ အမည္ မဟုတ္ေပ။ ပ်ဴ အမည္ ျဖစ္ေပသည္။ အဓိပၸါယ္ကား ပ်ဴ တည္ေထာင္ေသာ ႐ြာ / ခံျမိဳ႕ ျဖစ္ပါသည္။ ဟံလင္း အစ႐ွိေသာ အထက္ပိုင္း ပ်ဴနွင့္ ျပည္ အစ႐ွိတဲ႕ ေအာက္ ပိုင္း ပ်ဴေတြ ရဲ႕ ဆက္သြယ္ေရး လမ္းေၾကာင္းမွာ အလယ္က စခန္းတစ္ေထာက္ အျဖစ္ ပ်ဴ ဝတ္ (Phyu vatsu) ပ်ဴ ဂါမ (Phyugama) က ပုဂံ ျဖစ္လာတယ္ ဆိုတာ လည္းျဖစ္နိုင္ေခ်႐ွိပါသည္။
တည္ေထာင္ေသာ လူမ်ိဳး ကို အစြဲျပဳျပီး ပ်ဴ ဂါမ ဟုေခၚျခင္းျဖစ္ေပမည္။ အားလံုး ၏ အလယ္ ဗဟို လည္းျဖစ္ ၍ တစ္ေၾကာင္း၊ နယ္ အသီးသီးသို႔ ဆက္သြယ္ေရး လြယ္ကူ ေစေသာ ေရေၾကာင္း တည္႐ွိရာ ဧရာဝတီ ျမစ္ၾကီး အေပၚ တည္႐ွိေန၍ ေသာ္ တစ္ေၾကာင္း၊ ခံျမိဳ႕လည္းျဖစ္၍ေသာ္တစ္ေၾကာင္း ျဖင့္ ပုဂံ ကို မင္းေနျပည္ေတာ္ မင္းၾကီး တည္႐ွိရာ ဗဟို အုပ္ခ်ဳပ္ေရး မ႑လ (အဝန္း အဝိုင္း) အျဖစ္သတ္မွတ္ ခဲ႔သည္။
ဤသို႔ သတ္မွတ္ရာ ျမန္မာ တို႕၏ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး ဗဟိုဌာန အေနသို႔ အခ်ိန္ ကာလ အားျဖင့္ ခရစ္နွစ္ ကိုးရာစုေနွာင္းခန္႔ မွ စတင္သတ္ မွတ္ျခင္း ျဖစ္နိုင္ေပ သည္။ ထိုအခ်ိန္မွ စ၍ အိႏိၵယေတာင္ပိုင္းသား တို႔မွ ပ်ဴနိုင္ငံကို ျဗဟၼဝတၳဳ ဟုေခၚဆိုရာမွ ပုဂံ ျပည္ ႐ွိ ျမန္မာ တို႔သည္ ျဗဟၼ လူမ်ိဳး ဟု ခံယူခဲ႔ ပံုရပါသည္။
(ခ) တည္ေထာင္ပံု။
ပုဂံ သည္လည္း အျခားေသာျမိဳ႕ျပ နိုင္ငံမ်ားကဲ႔သို႔ပင္ မူလ ႐ြာ၊ ႐ြာ မွျမိဳ႕ ၊ ျမိဳ႕မွ မင္းေနျပည္ေတာ္ ျဖစ္လာ မည္ဟု ေတြးဆ မိပါသည္။ ပုဂံျမိဳ႕ ဟူ၍ စတင္ တည္႐ွိေနသည္မွာလည္း ခရစ္နွစ္ အေစာပိုင္း ကာလေလာက္ဟု ခန္႔မွန္းရေပသည္။
ပ်ဴ လူမ်ိဳးမ်ား ခရစ္မေပၚမီ အနွစ္ နွစ္ရာခန္႔ ကာလက ျမန္မာနိုင္ငံ ဟု ေခၚတြင္မည္ျဖစ္ေသာ ေဒသ ကို ဝင္ေရာက္ေနထိုင္လ်က္ ႐ွိရာမွ ပ်ဴေဒသ သံုးဆယ့္နွစ္ေဒသ တြင္ ပုဂံ လည္း အပါအဝင္ျဖစ္ေပသည္။ တမၺဒီပ ဟု အေစာပိုင္း တြင္ အမည္ရခဲ႔ ေသာ ပုဂံ ကို အၾကီးက်ယ္ဆံုးေသာ မင္းေနျပည္ အျဖစ္သို႔ ေရာက္႐ွိေစ ေသာသူမွာ အနိ႐ုဒၶါ မင္းပင္ျဖစ္သည္။
မည္သူ တည္ေထာင္သည္ ဘယ္ မင္းဆက္က စသည္ကို အေျပာ ခက္ ( အေထာက္ အထား မေတြ႕ၿဖစ္ ) ေန၍ အနိ႐ုဒၶမင္း မွသာ စေျပာလွ်င္ သင့္ေပမည္ ။ ပုဂံ သည္ (၂၀ ံ ၁၀ ' ေျမာက္လတၱီတြဒ္၊ ၉၄ ံ ၅၅ ' အေ႐ွ႕ေလာင္ ဂ်ီတြဒ္ ) အတြင္း တည္႐ွိသည္။ မင္းပိုင္နက္ စုစုေပါင္းသည္ အစဦး ပထမ တမၺဒီပ ၌ ျမစ္သာ တစ္ဆယ့္ တစ္ ခ႐ိုင္နွင့္ မင္းဘူး ေျခာက္ခ႐ိုင္ အပါအဝင္ျဖစ္သည္။
ေတာင္ပိုင္း တြင္ ေတာင္တြင္းထိ၊ ဧရာဝတီျမစ္ေၾကာင္း အတိုင္း မိေက်ာင္းရဲ ေအာက္၊ ျပည္ေတာ္သာကၽြန္းအထိ အပါအဝင္ ျဖစ္၍၊ ေျမာက္ပိုင္းတြင္ ဧရာဝတီ-ျမစ္ငယ္ ဆံုရာ ေတာင္ျပဳန္း အထိသာ က်ယ္ဝန္းသည္။ဆယ္ေရေသာက္ လယ္ဧက ကို ခ႐ိုင္(န္) ၊ ထို မွ တိုက္ သို႕ၾကီးက်ယ္ လာရာမွ တိုက္ခရိုန္ထက္ တိုးတက္ လာျပီး နိုင္ငံ ထူေထာင္ရန္ အခြင့္ သာလာခဲ႔သည္။
လူအား၊ စီးပြားေရး အင္အား ေတာင့္တင္းျပည့္စံု လာ၍ အနု႐ုဒၶါ မင္း လက္ထက္တြင္ ပုဂံ သည္ ျမန္မာ လက္နက္နိုင္ငံ ၏ အခ်က္ အျခာ မ႑ိဳင္ျဖစ္လာ ေပသည္။ ထိုမင္းကို ဆက္ခံေသာ ဝျဇာဘရဏ(ေစာလူး) လက္ထက္ တြင္ ပုဂံ ၏ၾသဇာ အာဏာမွာ ဘိတ္( ျမိတ္) အထိ သို႕ေရာက္ေနသည္ ကို ၎ဘြဲ႔ အမည္နွင့္ ေျမပံု ဘုရား ျမိတ္တြင္ ေတြ႕႐ွိရျခင္းမွ သိနိုင္ေပသည္။
ဒုတိယ စည္သူ လက္ထက္တြင္ နိုင္ငံသည္ ေျမာက္ဘက္တြင္ တေကာင္းနွင္႔ ငေဆာင္ခ်န္ ၊ ေတာင္ဘက္ တြင္ တလိုင္သရိယ္ ( တနသာၤရီ )၊ ထဝယ္ (ထားဝယ္) နွင့္ သလင္ေၾက (Junk Ceylon, Cape Salang)၊ အေနာက္ဘက္ တြင္ မစၦကီရိေတာင္ ၊ အေ႐ွ႕ဘက္တြင္ သံလြင္ျမစ္ အ ထိက်ယ္ ျပန္႕ လ်က္ ႐ွိသည္။
(ဂ) အမည္ နာမ၊ မွတ္စု အေထြေထြနွင့္ ပုဂံ ။
ပုဂံ ၏ ပါဠိ အမည္ကား အရိမဒၵပူရ ( ရန္မ်ိဳးနွိမ္ျမိဳ႕ ) ဟု အဓိပၸါယ္ ရသည္။ တိုင္းရင္းသား အမည္နွင့္ ေခၚျခင္းမ်ိဳးလည္း ႐ွိ၍၊ မြန္ တို႔ က ေပါကာမ္ ( သို ) ပုကာမ္ ( သို႔ ) ဗုကာမ္ ဟုေရးသားေဖာ္ျပေလ့ ႐ွိပါသည္။ မြန္တို႔ကပင္ ပုဂံ နွင့္ ပတ္ဝန္းက်င္ ကို တတၱေဒသ (ခမ္းေျခာက္ရာ အရပ္) ဟု ေခၚစမွတ္ျပဳသည္ကိုလည္း မွတ္ သား ဖြယ္ေတြ႕ရပါသည္။
ပုဂံ တ႐ုတ္ျပည္သြား ခရစ္နွစ္ ၁၂၇၃ခု ျငိမ္း ခ်မ္းေရး သံအဖြဲ႕ေခါင္းေဆာင္ ႐ွင္ ဒိသာပါေမာက္ က ပုဂံ ကိုေဖာ္ ျပရာ၌ တမၺဒီပ ( ေၾကးနိုင္ငံ ) ဟူေသာ အေခၚ ကို သံုးပါသည္။ ပုဂံ ၏ လူဦးေရ ကို ပုဂံ ေက်ာက္စာတို႔ တြင္ ပါေသာ စပါးစိုက္ ၊ေျမပယ္ ဧရိယာနွင့္ စပါးအထြက္ ကို ယူ၍ ခန္႔မွန္းရလွ်င္ လူဦးေရ တစ္သန္း အထက္နွင့္ နွစ္သန္းေအာက္ ႐ွိေပမည္။
ယခုေတြ႕ရေသာ ျမိဳ႕႐ိုး မူကား ခရစ္နွစ္ ၁၈၂၄ တြင္ ရန္သူလာျပီ ဆိုမွ ျမန္ျမန္ တင္ထား ေသာ ျမိဳ႕႐ိုးျဖစ္သည္။ ပုဂံ ဝန္းက်င္ေဒသ သည္ သဲေျမျဖစ္၍ အုတ္ မလုပ္နိုင္။ ေစတီပုထိုး တို႔ တည္ရန္ အတြက္ အုတ္ ကို စေလနယ္၊ စလင္းနယ္ တို႔မွ ပုဂံ အေရာက္ ေလွ၊ လွည္း တို႔ျဖင့္ သယ္ယူၾကရသည္။
ပုဂံ ဝန္းက်င္ေဒသ သည္ သက္တမ္း အနွစ္ သန္း ၃၀ မွ ၆၀ ႐ွိ ရခိုင္ ႐ိုးမေၾကာင့္ မိုးရိပ္က် ဧရိယာျဖစ္၍ လြန္ ခဲ႔ ေသာ နွစ္ေပါင္း ၃ ကုေဋေက်ာ္ ၆ ကုေဋ မ႐ွိတ႐ွိ ကပင္ သဲကႏာၱရ တစ္ပိုင္း (semi-desert) ျဖစ္ေနေပသည္။
(ဃ) ပုဂံ မင္းဆက္ ။
မွတ္တမ္း႐ွိမွ သမိုင္း မည္သည္ သတ္မွတ္ၾကပါစို႕။ မွတ္တမ္း မ႐ွိ ေသာကာလ ကို အၾကိဳ သမိုင္း (Pre-history) လို႔ သတ္မွတ္ၾကပါ သည္။ ျမန္မာ့ မွတ္တမ္း ေတြကို ျမန္မာဘာသာ အကၡရာတင္ျပီး ေရးသားသည့္ အမွတ္အသားမွာ ခရစ္နွစ္ ၁၁ ရာစုေနာက္ပိုင္း ထက္ဝက္ကာလမွ စတင္ေတြ႕႐ွိသည္။ ထိုမွတ္တမ္းမွ အစျပဳ၍ ပုဂံ မင္းဆက္ကို ေဖာ္ျပရလွ်င္
(၁)။ အနိ႐ုဒၶ ၊ အေနာ္ရထာ (ေအဒီ ၁၀၄၄-၁၀၇၇)
(၂)။ ျဂီဝျဇာဘရဏ ၊ မင္းလုလင္၊ ေစာလူး (ေအဒီ ၁၀၇၇-၁၀၈၄)
(၃)။ ထိလိုင္မင္း ၊ က်န္စစ္သား (ေအဒီ ၁၀၈၄-၁၁၁၃)
(၄)။ ပထမ စည္သူ၊ အေလာင္း စည္သူ (ေအဒီ ၁၁၁၃-၁၁၆၀)
(၅)။ ဤမ္တဝ္သ်င္၊ နရသူရ၊ နရသူ (ေအဒီ ၁၁၆၀-၁၁၆၅)
(၆)။ ဒုတ္ိယစည္သူ၊ နရပတိစည္သူ ( ေအဒီ ၁၁၆၅-၁၂၁၁)
(၇)။ နာေတာင္မ်ာ၊ ေဇယသြတ္ (ေအဒီ ၁၂၁၁-၁၂၃၁)
(၈)။ နရသိဃၤဥဇၨာနာ (ေအဒီ ၁၂၃၁-၁၂၃၅)
(၉)။ ကႅစြာ၊က်စြာ (ေအဒီ ၁၂၃၅- ၁၂၄၉)
(၁၀)။ ဥစၥနာ (ေအဒီ ၁၂၄၉-၁၂၅၆)
(၁၁)။ မင္ယန္ (ေအဒီ ၁၂၄၉- နန္းသက္-၂ လ)
(၁၂)။ တတိယစည္သူ၊ နရသီဟပတိ၊ တ႐ုက္ပိ ႅယ္ (ေအဒီ ၁၂၅၆-၁၂၈၇)
မွတ္ခ်က္။ ဤ မင္း လက္ထက္တြင္ မြန္ဂို စစ္တပ္ တို႔ ပုဂံ ကို လာေရာက္ တိုက္ခိုက္ ၍ မြန္ဂို တ႐ုတ္ တို႔ လက္မွ ထြက္ ေျပး တိမ္းေ႐ွာင္ရေလသည္။ ပုဂံ ကို အလံုးစံု သိမ္းယူ နိုင္ေသာ္ လည္း ေ႐ွးမင္းဆက္ ကိုပင္ ျပန္လည္ ထူေထာင္ ေပးခဲ႔ၾကပါ သည္။
(၁၃)။ ႐ွယ္နန္သွ်င္၊ ေက်ာ္စြာ (ေအဒီ ၁၂၇၉-၁၂၉၇)
(၁၄)။ မင္းလုင္ေစာနွစ္ ၊ေစာမြန္နစ္ ( ေအဒီ ၁၂၉၇- ၁၃၃၄) တို႔ျဖစ္ ပါသည္။
ပုဂံ မင္းေနျပည္ေတာ္မွာ ဗဟို ခ်ဳပ္ကိုင္မႈ ကင္းကြာျပီး သူတစ္ လူ ငါတစ္မင္းျဖစ္လာၾကကာ အတြင္းပိုင္း လႈိက္ စားေသာ အႏၱရာယ္ အျပင္ ျပင္ပ က လာေရာက္ တိုက္ခိုက္ မႈမ်ားေၾကာင့္ ျဖစ္သည္။ ပုဂံေခတ္ မပ်က္္သုန္းမီ ကပင္ အသၤခ်ာၤ (အသခၤယာ) ၊ ရာဇသၾကၤန္၊ သီဟသူရ ႐ွမ္းညီေနာင္သံုးပါး တို႕မွ ျမင္စိုင္း အရပ္၌ ပင္းယေခတ္ ကို တည္ေထာင္ျပီးျဖစ္ေလသည္။
(င) ပုဂံေခတ္ ဆိုင္ရာ ကိုးကြယ္မႈ။
ဘာသာေရး ကိုလည္း ပ်ဴတို႔ ထံမွ ဆက္ခံ ခဲ႔မည္ဟု ယံုၾကည္ရပါ သည္။ မိ႐ိုးဖလာ နတ္ ကိုးကြယ္မႈ ကို လည္း မစြန္႔လႊတ္ ခဲ႔ၾကေပ။နတ္ကိုးကြယ္မႈ သည္ သရပါ တံခါး႐ွိ အေစာင့္ နတ္မင္းက သက္ေသပင္ ျဖစ္သည္။
ခရစ္နွစ္ ၁၁ ရာစုတြင္ ပုဂံ ႐ွိ ျမန္မာ တို႔သည္ ဗုဒၶ သာသနာ ကို သက္ဝင္ယံုၾကည္ျပီး ျဖစ္ေနေလသည္။ ေျမပံု ဘုရားမွ စာ ေတြ႕ အရ ဗုဒၶ ကို ကိုးကြယ္ သလို၊ ေဗာဒိသတၱ ကိုလည္း ကိုးကြယ္သည္။ ခရစ္နွစ္ ၁၁ ရာစုက ပုဂံ႐ွိ ျမန္မာတို႔သည္ဗုဒၶ သာသနာကို မဟာ ယာနဂိုဏ္းနွင္ ဟိနာယာနဂိုဏ္း နွစ္မ်ိဳးလံုး ကိုးကြယ္ၾကသည္။
နိုင္ငံေတာ္ ဆိုင္ရာ အခမ္းအနား မ်ားတြင္ ျဗဟၼဏ အယူျဖင့္ ဟူးရား ေခၚ ပုဏား က အခါေပး၊ ဘိသိတ္ ဆက္၊ ထိမ္းျမား လက္ထပ္ေပး စသည္ျဖင့္ နတ္ပသ ျခင္းကိုလည္း လက္ခံေလ့႐ွိသည္။ ပုဂံေခတ္ အေစာ ပိုင္းနွင့္ အလယ္ပိုင္း တို႔ တြင္ လူ အမ်ားစုမွာ စာဖတ္တတ္ျခင္း မ႐ွိေသး၍ ဇာတ္ေတာ္ မ်ား၊ တရားေတာ္မ်ားကို ဂူဘုရားမ်ား ၏ နံရံတြင္ ပန္းခ်ီေရးဆြဲ သ႐ုပ္ ေဖာ္ထားျခင္းျဖစ္ပါသည္။
ပိဋိကတ္ သံုးပံု မွာ ထိလိုင္မင္း လက္ထက္ ကုန္ခါနီး မွ သီဟိုဠ္ မွ ရသည္ ဟု ေက်ာက္စာ တြင္ ေရးထိုး ခဲ႔ ေပသည္။ ပါ ဋိ ဘာသာ တတ္ကၽြမ္းေသာ ရဟန္းေတာ္ မ်ားကို ျမန္မာ ဘာသာ ျပန္ေစ၍ ပါဋိသဒၵါ ကို အေလး ေပး သင္ၾကားေစျပီး သဒၵါ က်မ္းမ်ား ကိုေရးသား ခဲ႔ေပသည္။
(စ) ပုဂံေခတ္ ဆိုင္ရာ သာသနိက အေဆာက္အအံုမ်ား။
ပုဂံ အေၾကာင္း ဆိုလွ်င္ မပါ မျဖစ္မွာ ေ႐ွးေဟာင္း သမိုင္းဝင္ ေဒသ ႐ွိ ေစတီပုထိုး မ်ား အေၾကာင္းပင္ျဖစ္ သည္ ။ အမ်ိဳးသား စည္းလံုး ေရး မွာ ထိေရာက္စြာ ေအာင္ျမင္ခဲ႔ေသာ ရလာဒ္ အျဖစ္ သာသ နိက အေဆာက္ အအံု မ်ားကို အျပိဳင္အဆိုင္ ေဆာက္လုပ္ လွဴ ဒါန္းခဲ႔ နိုင္သည္ ။
ပုဂံ ေခတ္ျပည့္႐ွင္မင္းမ်ား သည္ ဘုရားေက်ာင္းကန္မ်ား ေဆာက္လုပ္ လွဴဒါန္းၾကျပီး သာသနာ ့ ဒါယိကာ အျဖစ္ ကို ဂုဏ္ယူျမတ္နိုးစြာ ခံယူၾကေလသည္ ။ ပုဂံ ပတ္ဝန္းက်င္႐ွိ ဘုရား ၊ေစတီ၊ ပုထိုးမ်ား ကို နွစ္ အနည္းငယ္ း အတြင္း အင္တိုက္ အားတိုက္ တည္ထားခဲ႔ သေလာဟုေမးခဲ႔လွ်င္ ။
ပုဂံေခတ္ မွာ အနွစ္ ၄၀၀ ေက်ာ္ၾကာျမင့္ ခဲ႔ရာ ဤမွ်ေလာက္ မ်ားျပားေသာ ေစတီ ပုထိုး တည္နိုင္ရန္ အခ်ိန္ေကာင္းေကာင္း ရနိုင္ပါသည္။ လွည္းဝင္႐ိုးသံ တစ္ညံညံ ဟူ၍ ၄၄၄၆၇၃၃ ဆူေတာ့ မ႐ွိ၊ ေ႐ွး ေဟာင္းသုေတသန ဌာန မွ ေရတြက္ထား သျဖင့္ ၂၂၁၇ ဆူ အတိအက်႐ွိပါသည္။
ကမ္းပါး မွာ ေက်ာက္ ကမ္းပါး ျဖစ္၍ ကမ္းျပိဳ ေသာေၾကာင့္ ေရဆင္းသြားေသာေစတီဟူလည္း မ႐ွိနိုင္ေပ ။ ေစ တီ အခ်ိဳ႕မွာ အပ်က္အစီး မ်ား၍ အခ်ိဳ႕ မွာ အပ်က္အစီး သိပ္မ႐ွိေပ။ ေစတီ တို႔မွာ စုစုေပါင္း ေျမ ဧရိယာ ၁၆ စတုရန္းမိုင္ အတြင္း ျဖန္႔ က်က္လွ်က္ တည္႐ွိေနေပသည္။ ေစတီ၊ ပုထိုးမ်ား ကို မည္သည့္ မင္း တည္ခဲ႔ သည္ ဆိုသည္ထက္ တည္ထားပံု လက္ရာ နွင့္ သ႑ာန္ျဖင့္ ခြဲျခားလွ်င္ပို အဆင္ေျပမည္ျဖစ္၍ အက်မ္းဖ်င္း ေဖာ္ျပရေသာ္..........................
(၁)။ ခရစ္နွစ္ ၁၀ ရာစု တည္ထားေသာ ေ႐ွး အက်ဆံုးေစတီ (ထူပါ) သည္ အိႏိၵယ ဆန္ခ်ီ (ထူပါ) ပံု သ႑ာန္ အတိုင္း စက္ဝိုင္း ထက္ျခမ္း၊ ၾကက္ဥပံု လံုးလံုး တည္ထား ကိုးကြယ္ၾကသည္။
(၂)။ ထူပါ ပံုသ႑ာန္ မုန္းေပါင္းပံု ကုန္းၾကီး ကို ခါး႐ွည္ေပးလွ်က္ မီးေျပာင္းပံု လံုးလံုး ႐ွည္႐ွည္ နွင့္ ပ်ဴ၊သေရခတၱရာ ပံုစံ ယူလွ်က္ တည္ထား ကိုးကြယ္ၾကသည္။ ( ဥပမာ... ဗူး ဘုရား၊ ငကၽြဲ နား ေတာင္း၊ ေလာကနႏၵာ)
(၃)။ ေနာက္ပိုင္း တြင္ သပိတ္ေမွာက္၊ သကၤန္းပတ္ တို႔ ကို ေခါင္း ေလာင္းပံု / ဘဲဥ ပံု အသြင္နွင့္ ေစတီမ်ားကို တည္ထား ကိုးကြယ္ ၾကသည္။ ( ဥပမာ.... ေ႐ႊစည္းခံု၊ ေ႐ႊဆံေတာ္၊ မဂၤလာေစတီ။)
(၄)။ မူလ ဟိႏၵဴေက်ာင္း ကို အလားတူ ပံုစံ ၿပန္လည္ျပဳျပင္၍ ဂႏၶကုဋီ တိုက္ အျဖစ္ ကိုး ကြယ္သည္။ ( ဥပမာ ... ေစတနာၾကီး။)
(၅)။ သီဟိုဠ္ကၽြန္း( သီရိလကၤာ ) ပံုစံ ကို တိုက္႐ိုက္ ယူျပီး တည္ ထား ကိုးကြယ္ၾကသည္။( ဥပမာ။ ဆပဋနွင့္ ေပပင္ေက်ာင္း)
(၆)။ ဂူဟ ဆိုတဲ႔ ေတာင္ေၾကာေပၚက သဘာဝ လႈိင္ဂူ ကို အတုယူ ျပီး ဗုဒ ၶ႐ုပ္ပြားေတာ္ ကိန္းဝပ္ စံပယ္ ဖို႕ တည္ထား ကိုးကြယ္ခဲ႔ ၾကသည္။
(၇)။ ေၿမာက္ အိႏိၵယ လက္ရာ အတိုင္း တည္ထား ကိုးကြယ္ၾက သည္။( ဥပမာ။ အာနႏၵာ)
(၈)။ ဗဟို အိႏိၵယ လက္ရာ အတိုင္း တည္ထား ကိုးကြယ္ၾက သည္။( ဥပမာ။ မဟာေဗာဒိ)
(၉)။ ေတာင္ အိႏိၵယ လက္ရာ အတိုင္း ျပသာဒ္ မ်ားျဖင့္ တည္ထား ကိုးကြယ္ၾက သည္။ ( ဥပမာ။ ကန္ေတာ့ပလႅင္၊ စူဠာမုနိ)
(၁၀)။ အဇႏ ၱပံုစံ ကို အတု ယူ၍ ဥမင္ လို႔ေခၚတဲ႕ ကမၼဌာန္းထိုင္ နိုင္ေသာ ပံုစံျဖင့္ တည္ထား ကိုးကြယ္ၾက သည္။ ( ဥပမာ။ ေက်ာက္ကူး ဥမင္၊ က်န္စစ္သား ဥမင္)
(၁၁)။ ပိဋကတ္ သံုးပံု အဖြင့္က်မ္း မ်ား ထားသိုရန္ ရည္႐ြယ္၍ သီမ (သိမ္) ၊ ပိဋကတ္တိုက္ ပံုစံျဖင့္ တည္ထား ကိုးကြယ္ၾက သည္။
(၁၂)။ ကိစၥ တစ္မ်ိဳးထက္ ပို၍ အသံုးျပဳနိုင္ရန္ ရည္႐ြယ္ခ်က္ျဖင့္ တည္ထား ကိုးကြယ္ၾက သည္။( ဥပမာ.... သဗၺညဳ ဘုရားဟာ ဘုန္း ၾကီးေက်ာင္း၊ ပိဋကတ္တိုက္၊ ဘုရားေက်ာင္း၊ ေစတီ စသည္ျဖင့္ ေလးမ်ိဳး အသံုးျပဳနိုင္ေပသည္။)
(၁၃)။ အလင္း၊ အေမွာင္၊ မလင္းမေမွာင္ အေျခ အေနျဖင့္ ေစတီ ကို တည္ထား ကိုးကြယ္ၾက သည္။ ( ဥပမာ။ ပုဂံ ေခတ္ဦး ဘုရားေက်ာင္း အတြင္းပိုင္းဟာ ေမွာင္ေနတတ္သည္ ။ ( အဘယ္ရတနာ)၊
ေခတ္ေနွာင္း ဘုရားေက်ာင္း အတြင္းပိုင္း မ်ား တြင္ ျမင္သာ ထင္သာ လင္းလင္း ထင္းထင္း ႐ွိသည္ ။ ( သေဗၺညဳ) ၾကားကာလ ဘုရားတြင္ေတာ့ မလင္းမေမွာင္ ပံုစံ႐ွိသည္ (အာနႏၵာ) )
(၁၄)။ ေစတီ အၾကီး ျပိဳက်၍ ေပၚေတာ္မူ ဟု လူသိမ်ားေသာ ပုဂံ ေခတ္ မူလဟန္ အျပည့္အဝ ႐ွိေသာ ေစတီေလးမ်ား လည္း႐ွိ သည္။
ဘုရားထိီး/ မကိုဋ္ သည္ ျမန္မာ တို႕၏ မူပိုင္ တီထြင္မႈ ျဖစ္ျပီး ခရစ္နွစ္ ၁၄ ရာစုနွစ္ေရာက္မွ ဘုရားေစတီ တို႔တြင္ အသံံုးျပဳ သည္ဟု မွတ္သားရပါသည္။ ဘုန္းၾကီးေက်ာင္း၊ ဘုရားေက်ာင္း မ်ားကို အုတ္ သက္သက္ နွင့္ အျပင္ ၊ အုတ္နွင့္ ကၽြန္းသစ္ေရာ၍ လည္း တည္ေဆာက္ေလ့႐ွိပါသည္။
ပိဋကတ္ ပရိယတၱိ ကိစၥကို ဦးစားေပးေလ့ ႐ွိျပီး စာသင္ေက်ာင္းမ်ားကို ေက်ာင္းဦးေစတီ၊ ပိဋ ကတ္တိုက္၊ ဓမၼသာလ ေခၚ ရဟန္း တို႕တရားေဟာေျပာရာေန ရာ၊ ရဟန္းေတြ ဥပုသ္ ပဝရနာ ျပဳေသာသိမ္ ေက်ာင္း ထိုင္ သီတင္း သံုးရာေက်ာင္း တိုက္ တို႔ကို တံတိုင္း တစ္ထပ္ျဖင့္ ဝန္းရံထားသည္။
အျပင္ တံတိုင္းအတြင္း စာသင္ ရဟန္းငယ္ တို႕အတြက္ သီးျခား အရန္ေက်ာင္းေဆာင္ မ်ားကို ေဆာက္ေပးထားသည္။ တရား ေတာ္ မ်ားက်င့္ၾကံရန္ ပဋိပတၱိ ေက်ာင္းမ်ားကို ေနာင္တြင္ တည္ ေဆာက္လာခဲ႔သည္။
(ဆ) ပုဂံ ဘုရားေက်ာင္းမ်ားတြင္ ေတြ႕ရတတ္ေသာ တံဆိပ္ လကၡဏာ ရည္ညႊန္းခ်က္။
ပုဂံ ဘုရားေက်ာင္း မ်ားတြင္ ေတြ႕ရတတ္ေသာ အလွဆင္ ပစၥည္း မ်ားကို ပဒုမၼာၾကာျဖဴ၊ ေကာကနဒ ၾကာနီ ပြင့္ ၊ အ႐ြက္၊ အ႐ိုး၊ အေခြ၊ အလိပ္ ပံုစံ တို႔ျဖင့္ ဂူဘုရား နံရံ၊ မ်က္နွာၾကက္၊ မုခ္ အဝင္၊ အထြက္ေပါက္ တို႔မွာ ေတြ႕ရပါသည္။
အလွ သေဘာနွင့္ ရည္ညႊန္းရာ ယွဥ္တြဲေနျပီး ၾကာပန္း ဆိုသည္ စင္ၾကယ္ျခင္း၊ သန္႔ ျပန္႔ျခင္း၊ ေမႊးျမျခင္း အျပင္ ၾကာ ၏ ဂုဏ္သတၱိ ႐ႊံ႕ညႊန္ ထဲမွ သန္႔စင္ၾကီးၾကယ္ေသာ အဓိပၸါယ္ ကိုပါ ယူထားသည္။ ပန္း အေခြ အလိပ္ " ဝလံုး " သည္ အဆံုးမ႐ွိ သေဘာကို ရည္ညႊန္းပါသည္။
မာန္နတ္ ၏ သမီး သံုးေယာက္သည္ ေလာဘ ၊ေဒါသ ၊ေမာဟ၊
စၾကၤာ ပံုသည္ ျမတ္စြာဘုရား တရား ဦးေဟာပံု၊
ပလႅင္၊ ေဗာဓိ ၊ျခေသၤ့၊ မီးေတာက္ မီးလွ်ံ၊ သည္ သဗၺညဳတ ဥာဏ္ေတာ္ ရပံု
ႏြားလား မွာ ဖြားျမင္ခ်ိန္၊
ဆင္ျဖဴေတာ္ မွာ ပဋိသေႏၶ ယူပံု
ၿမင္း ပံုမွာ ေတာထြက္ခန္း၊
သိရီနတ္သမီး သည္ က်က္သေရ ေဆာင္ရာ၊
ဘီလူး သည္ အေစာင့္ အေ႐ွာက္၊
အမိ၊ အဖသည္ အသိနွင့္ လက္ေတြ႕၊
ေဖာင္းရစ္သည္ ျဖစ္ျခင္း၊ ပ်က္ျခင္း စသည္ ျဖင့္ လက္လွမ္း မီရာ တံဆိပ္ လကၡဏာ ရည္ညႊန္းခ်က္ ကို တင္ျပ လိုက္ပါသည္။
အိႏိၵယ အရင္းခံ ပံုျပင္၊ လက္ရာ မ်ားျဖစ္ေန၍ ေျခဟန္၊ လက္ဟန္၊ အဝတ္က အစ အိႏိၵယ အေငြ႕ အသက္ မကင္းေပ။ လူသ႑ာန္ ၏ လက္ဟန္၊ ေျခဟန္၊ အမူအရာ နွင့္လည္း သ႐ုပ္ေဖာ္ တတ္ပါသည္။
(ဇ) ပုဂံေခတ္ ေလာကီဆိုင္ရာ အေဆာက္အအံု။
ပုဂံေခတ္ တြင္ အ႐ွင္သခင္ မင္းတရား စံေတာ္မူရာ အေဆာက္အအံု ကို အိမ္ေတာ္ ဟုေခၚသည္ ။ အိမ္ေတာ္/ နန္းေတာ္ၾကီး ကို ကၽြန္းသစ္ျဖင့္သာ ေဆာက္လုပ္ေလ့ ႐ွိသည္။ အိမ္ေတာ္သည္ အ႐ွင္ ဘုရင္ ေနထိုင္ ရာ အေဆာက္ အအံုျဖစ္၍ ၾကီးက်ယ္ ခမ္းနားလွမည္ ဟု ထင္လွ်င္ မွားေပမည္ ။
၎တို႔ ေဆာက္လုပ္ လွဴဒါန္းထားေသာ ဘုန္းၾကီးေက်ာင္း မ်ား ေလာက္ ပင္ ထည္ဝါမႈ မ႐ွိေခ်။ အမိုး ကို လည္း ပ်ဥ္ အုတ္ၾကြပ္၊ ေျမအုတ္ၾကြတ္ျဖင့္ မိုးပါသည္။ အိမ္ေတာ္ ကို တံတိုင္း ၊ က်ံဳးျဖင့္ ဝန္းရံသည္။ တံတိုင္းတစ္ဖက္ တြင္ အဝင္ေပါက္နွင့္ တံခါး သံုးခုစီ ထားေလ့ ႐ွိသည္။
ျမိဳ႕ေတာ္ ၏ အဝန္းအဝိုင္း မွာ တစ္မိုင္ စတုရန္း နီးပါး႐ွိသည္။ အိမ္ေတာ္ကား ထိုအဝန္း အဝိုင္း ၏ အလယ္ ဗဟိုတြင္ ႐ွိသည္။ ထိလိုင္မင္း ၏ နန္းတည္ေက်ာက္ စာ အရ နန္းေတာ္ ကို ပစ ၦရံ ငါးဆင့္၊ ဘံု ငါးဆင့္နွင့္ အလယ္ ျပသာဒ္ ၾကီး တစ္ေဆာင္၊ ဘံု သံုးဆင့္နွင့္ ေလးမ်က္နွာ ျပသာဒ္ငယ္ ေလးေဆာင္ စသည္ျဖင့္ တည္ေဆာက္ ထားသည္။
ၿပသာဒ္ငယ္ေလးေတြနဲ႕ ေရခ်ိဳးေဆာင္ ၊ ပလႅင္ေဆာင္ ၊ေဇတဝန္ေဆာင္ ၊ အမိုး ၏ အလယ္ ေပၚတစ္ဆင့္ပါေသာ ဝင္းတံခါး ေလးေပါက္တို႕ ပါ႐ွိပါသည္ ။ တံခါးနွင့္ ျပတင္းေတြ မွာ စုလစ္ မြန္းခၽြန္ မ်ား တန္ဆာ ဆင္ယင္ ထားပါသည္။ ပင္မ အေဆာင္ ကို ေတာင္ေျမာက္ အကန္႔ နွင့္ တစ္ကြ၊ ရာဇပလႅင္ ထား႐ွိရာ အေ႐ွ႕ ခန္းနွင့္ စု႐ံုးရာ အေနာက္ ခန္း တို႔လည္း ပါဝင္ေပသည္။
ဤျပသာဒ္ ၾကီး ကို အေျခြအရံ အ သင္းအပင္း တို႕ ေနစရာ အေဆာင္ ေဆာင္နွင့္ တြဲလ်က္ တည္ ေဆာက္ထား ပါသည္။ နံရံေဆးေရး ပံုအရ ဆိုလွ်င္ ျပသာဒ္ ေဆာင္မ သည္ ဘံု အဆင့္ဆင့္ျဖစ္၍ တစ္ဆင့္ ထက္ တစ္ဆင့္ ငယ္ သြားရာ ျပသာဒ္ ထိပ္ဖ်ားသည္ ခၽြန္ေသာ သ႑ာန္ျဖစ္ေနေပ သည္။
အေ႐ွ႕ေတာင္ အာ႐ွ တြင္ အေတြ႕ မ်ားေသာ ပံုသ႑ာန္ ျဖစ္ျပီး ခမ္းနားထည္ဝါမႈ ႐ွိလွေပသည္။ ေဆာက္လုပ္ေရးတြင္ ထိပ္တန္း အေလးထားၾကသည္မွာ နတ္ကန္ေတာ့ျခင္း၊ ေန႕ေကာင္း ရက္သာေ႐ြးျခင္း နွင့္ ေလာက အစီအရင္ တို႔ျဖစ္သည္။
ပုဂံေခတ္ အတြင္း နန္း အသစ္ တည္ေဆာက္ ခဲ႔ေသာ ဘုရင္ မွာ ထိလိုင္မင္းနွင့္ ဤတဝ္သ်င္ မင္းနွစ္ပါးျဖစ္သည္။ ပုဂံေခတ္ ဆိုင္ရာ လူေန အေဆာက္အ ဦး တို႕မွာ သစ္၊ ဝါး၊ သက္ငယ္ တို႔နွင့္သာ တည္ေဆာက္ထားပါ သည္။
(စ်) ပုဂံေခတ္ ဘာသာစကားနွင့္ စာ အေရးအသား ။
အနိ႐ုဒၶ လက္ထက္က နိုင္ငံသံုး၊ မင္းသံုး ဘာသာစကား မွာ သကၠတ၊ ပါဠိ နွင့္ မြန္ ျဖစ္ပါသည္။ ဝျဇာဘရဏ (ေစာလူး) လက္ထက္ တြင္ ပါဠိ ကို အသံုးမ်ားသည္။ မြန္ ဘာသာျဖင့္လည္း အနည္း အ ပါးေရးသည္ ။ ထိလိုင္မင္း( က်န္စစ္သား) လက္ထက္တြင္ေတာ့ မြန္ဘာသာ ကို ထူးထူးျခားျခား အသံုးမ်ား သည္။
ထိလိုင္မင္း ၏ သားေတာ္ ရာဇကုမာရ္ ကေတာ့ မြန္ ၊ ျမန္မာ၊ ပ်ဴ၊ ပါဠိ ေလးမ်ိဳး သံုးခဲ႔သည္။ ထိလိုင္မင္း ၏ ေျမးေတာ္ ပထမစည္သူ ( အေလာင္း စည္သူ) လက္ထက္တြင္ ပါဠိ ဘာသာ ကို ေကာင္းမြန္ခံ့ညား ေအာင္ စီကံုးေရးေစ၍ သကၠတျဖင့္ နိဂံုးေရးသည္။ မြန္ဘာသာ ကိုလည္း လက္မလႊတ္ေသး၊ ျမန္မာစာနွင့္ ေက်ာက္စာမ်ား လည္းေတြ႕နိုင္သည္။
ဒုတိယ စည္သူ လက္ထက္တြင္ေတာ့ ျမန္မာဘာသာ ကို အဓိက အေလးေပးခဲ႔သည္။ ပ်ဴ ဘာသာ ကြယ္ေပ်ာက္ သြားျပီး၊ မြန္ ဘာသာ ကေတာ့ ေပ်ာက္လု နီးပါး ျဖစ္ေနေပျပီ။ သကၠတ ဘာသာ ကိုမူ သိသူ ႐ွားပါးလ်က္႐ွိျပီး၊ ပါဠိ ဘာသာသည္ ကား ရဟန္း တို႕သာ အသံုးျပဳၾကေတာ့သည္။
စာအေရးအသား ကိုေလ့လာရလွ်င္လည္း ပ်ဴ၊ မြန္၊ ျမန္မာ စာ တို႔ သည္ ျဗဟၼီ အကၡရာ ပံုစံ ကို ယူျပီးေရးသားျခင္းျဖစ္၍ ျဗဟၼီစာ ေရး သလို ဘယ္ဘက္ မွ ညာဘက္ သို႕ေရးသား သည္ကိုေတြ႕နိုင္ပါ သည္။ ပ်ဴစာေရးနည္း ကို ပုဂံေခတ္ အထိ မတိမ္ေကာပဲ ဆက္ လက္ သံုးစြဲလ်က္႐ွိသည္။
သို႔ေသာ္ ျမန္မာစာေရးနည္းကိုမူ ေတာင္ပိုင္း အိႏိၵယ ကာညၥိပူရ ေရး နည္း ကို မဲနမ္ျမစ္ဝမ္း၊ ဒြါရဝတီ ဖက္မွသြင္းလာေသာ မြန္စာေရးနည္း ကို ဆက္ခံပါသည္။ စာလံုး ေပါင္းရာမွာ အကၡရာကို သံုးျပီး အသံထြက္ အတိုင္း ေရးရျခင္း ျဖစ္၍ အိႏိၵယ အကၡရာနွင့္ လိုခ်င္တဲ႔ ပံုစံရေအာင္ ေရးယူရာမွာ လို အပ္၍ တည္ထြင္ရျခင္း မ်ိဳးလည္း ႐ွိေပသည္။
႐ိုးရာ ဓေလ့ကို ေ႐ွး အခါက သားစဥ္ ေျမးဆက္ နႈတ္တက္ အာဂံုေဆာင္ ထိမ္းသိမ္း လာျပီး ခရစ္နွစ္ ၁၃ ရာစုေရာက္မွ စာနွင့္ ခ်ေရးခဲ႔ေပသည္။ ကနဦးတြင္ မြန္ ယဥ္ေက်းမႈ လႊမ္းမိုးမႈ ကို သိသာ ထင္ရွားစြာ ေတြ ့ နိုင္ျပီး ေနာက္ပိုင္း တြင္ သီရီလကာၤ နန္းတြင္း ၏ ႀသဇာအာဏာ အေတာ္ပင္ သက္ေရာက္ခဲ ့ သည္ကို ေလ့လာေတြ ့ရွိရ ေပသည္။
(ည) ပုဂံေခတ္ စီးပြားေရး၊ လူမႈေရး၊ နိုင္ငံေရး၊ ယဥ္ေက်းမႈ။
တိုင္းျပည္ ၏ ပဓာန စီးပြားေရးမွာ စိုက္ပ်ိဳးေရးျဖစ္သည္။ ဆည္ေရ ေသာက္လယ္မ်ားသည္ အဓိက ပင္မ စီးပြားေရး လုပ္ငန္းျဖစ္၍ အထြက္ ပိုလွ်ံလာေသာ အခါ စားသံုး႐ မကုန္နိုင္ပဲ စီးပြားေရး အျမင္ျဖင့္ ေရာင္းခ်ရန္ဟူေသာ သေဘာမ်ား ဝင္လာနိုင္သည္။ ေရ လုပ္ငန္း၊ ဆား လုပ္ငန္း၊ ေက်ာက္သံ ပတၱျမား တူးေဖာ္ေရး လုပ္ငန္း ၊ေငြ၊ ခဲ ၊ေၾကးနီ ထုတ္လုပ္ေရး လုပ္ငန္းမ်ားလည္း လုပ္ ကိုင္ဟန္ ႐ွိေပသည္။
အနိ႐ုဒါ လက္ထက္ တြင္ နိုင္ငံတစ္ကာနွင့္ ဆက္ဆံေရးေျပျပစ္ခဲ႔ေပသည္။ ထိုမင္း လက္ထက္တြင္ ျမန္မာတို႔သည္ ေတာင္ဘက္ မေလး၊ အေနာက္ဘက္ အိႏိၵယ ၊ အိႏိၵယမွ တစ္ဆင့္ အာေရဗ် ၊ ေျမာက္ဘက္ တ႐ုတ္ ၊ အေ႐ွ႕ဘက္ ဖုနန္ (ကေမာၻဇ) အထိ ကုန္းလမ္း၊ ေရလမ္း အဆက္အသြယ္ျပဳ လ်က္ ႐ွိေနေပျပီျဖစ္သည္ ။
ၿမစ္ဝကၽြန္းေပၚေဒသ ကို အလိုျပည့္ ရာမွ သီဟိုဠ္နွင့္ လည္း ဆက္ဆံရန္ အခြင့္အေရး ရခဲ႕ေပသည္။ အိႏိၵယ မွ ေဆးဘက္ဝင္ ပစၥည္းမ်ားကို တင္သြင္းလ်က္ ႐ွိေနေပျပီ ျဖစ္သည္ ။ ထိလိုင္မင္း လက္ထက္ တြင္ လည္း မြန္-ျမန္မာ ခ်စ္ၾကည္ေရးကို ဦးစားေပး ခဲ႕၍ မြန္ေသြးပါ ေသာ ေျမးေတာ္ကို နန္းေမြေပးခဲ႔ေပသည္။ ခရစ္နွစ္ (၁၀၀၄) နွင့္ (၁၀၀၆)တြင္ တ႐ုတ္ တို႔နွင့္ သံ အဆက္ဆံျပဳ ခဲ႔ပါသည္။
ပုဂံေခတ္ အကပညာ သည္ ပ်ဴတို႔ ထက္သာ လြန္သည္ ။ လူ ကိုယ္တိုင္ ကျပေဖ်ာ္ေျဖသလို အ႐ုပ္ကို ၾကိဳးဆြဲ၍လည္း ေဖ်ာ္ေျဖတတ္ၾကသည္။ မင္းခမ္း မင္းနား မ်ားတြင္ ပ်ဴ ဆိုင္းဝိုင္း၊ မြန္ ဆိုင္းဝိုင္း၊ ျမန္မာ ဆိုင္းဝိုင္း မ်ားနွင္ အသံုးေတာ္ ခံေလ့႐ွိေပသည္။
ပုဂံေခတ္ ဝတ္စား ဆင္ယင္ပံု။
အိႏိၵယ ယဥ္ေက်းမႈ ကို ပင္ လက္ခံ၍ အိႏိၵယ အဝတ္ တစ္ခ်ိဳ႕ကို အေျခခံလ်က္ ျမန္မာ႔ ဓေလ့နွင့္ ကိုက္ညီေအာင္ တီထြင္ အသံုးျပဳ လာပါသည္။ ပုဆိုး၊ လံုခ်ည္ စသည္ျဖင့္ ေတာင္ပိုင္း အိႏိၵယ ဓေလ့ ကို အတု ယူခဲ႔ ၾက ပါသည္ ။
စလြယ္နွင့္ ေျခနင္း တို႔သည္မွာ လည္း ဤနည္း လည္းေကာင္းပင္ျဖစ္သည္။ ပြဲလမ္း တက္ေရာက္ေသာအခါ ဝတ္ဆင္ပံု မွာေတာ့ တ႐ုတ္ ပံုစံ နွင့္ ဆင္တူေပသည္ ။ ပုဂံေခတ္ အမ်ိဳးသား တို႕မွာ ကိုယ္ အထက္ ပိုင္း တြင္ အဝတ္႐ွည္ တစ္ခုကို ကိုယ္လံုးတြင္ ဘယ္ညာ ပတ္၍ ဘယ္ ပုခံုးေပၚတြင္ ေ႐ွ႕စ ေနာက္ စနွစ္ခုလံုးတင္ထား၍ ေအာက္ ပိုင္းတြင္ ပုဆိုးကို ခါးေတာင္းက်ိဳက္ ထားပါသည္။
အမ်ိဳးသမီး တို႔မွာ ရင္စည္းနွင့္ ခါးစည္း နွစ္မ်ိဳး သာ ဝတ္ဆင္ ထားေပသည္။ အမ်ိဳးသမီး ကိုယ္ဝတ္ မွာ တို၍ ဗိုက္သား ေပၚေနသည္။ ေအာက္ပိုင္း တြင္ အဝတ္စ တစ္ခုကို အိႏိၵယ အမ်ိဳးသမီး တို႔ဝတ္ ေသာ ဒိုတီကဲ႔သို႕ဝတ္ဆင္ေပသည္။ ပြဲလမ္း မ်ားတြင္ ပုဝါကို ရင္သိုင္း ၍ အစ ကို ေနာက္တြင္ ခ်ထား ေသာ ပံုစံ မ်ိဳး ဝတ္ ဆင္ၾကေပသည္။
မင္းတို႔သည္ သရဖူေဆာင္း ၍ နားတြင္ နားကင္း၊ နားေတာင္း ပန္ထားသည္။ ဆံပင္႐ွည္ ကို အမ်ိဳးသမီး ကဲ႔ သို႔ပင္ ထံုးဖြဲ႕ထားသည္ ။ ကိုယ္၌ ႐ံုေသာ အဝတ္မွာ ေစာင္ၾကီး တစ္ထည္ ျဖစ္ေပမည္။ ပုဂံေခတ္ မိဖုရားကဲ႔သို႔ ၊ အထက္တန္း အမ်ိဳးသမီး တို႕သည္ ဇာနား ပါေသာ လက္တို ခါးတို ကိုယ္က်ပ္ အက်ႌ ဝတ္လ်က္ ထိုအက်ႌ မွာ ေအာက္ဖက္ပိုင္းတြင္ အလြန္တို ၏။
ေအာက္ပိုင္း အဝတ္မွာ ထမီနွင့္ မတူပဲ ၊ ဒိုတီ ကဲ႔သို႕ အဝတ္နွင့္ ဆင္တူသည္။ ထို အထက္တန္း အမ်ိဳး သမီး မွာ ဆံပင္ ကို ေနာက္တြဲ ခ်၍ လွပေသာ ရတနာေက်ာက္မ်က္ခ်ယ္ ေ႐ႊ နဖူးစည္း ဆင္ယင္ထားသည္။ ပန္းပြင့္ၾကီးနွင့္ တူေသာ နား ေတာင္းကို ပန္ သည္။ လည္ဆြဲတန္ဆာ ကို ဝတ္ဆင္သည္။ လက္ ေကာက္မ်ား စြာ ကိုလည္း ဆင္ယင္ထားသည္။
ထူးျခားခ်က္မွာ အမ်ိဳးသား၊ အမ်ိဳးသမီး အားလံုးပင္ လက္ဝတ္ရတနာမ်ား ဆင္ယင္လ်က္ နံရံေဆးေရး ပန္းခ်ီကားမ်ား တြင္ ေတြ႕ရသည္။ သနပ္ခါးေသြး၍ လိမ္းေသာ အေလ့ မွာ ပုဂံေခတ္ ကပင္ ႐ွိ သည္ ကိုေတြ႕ရေပ သည္ ။
ပုဂံ နွင့္ ဗဟုသုတ အစံုစံု။
ပုဂံ ေခတ္မွာ ခရစ္ ၉ ရာစု မွ ခရစ္ ၁၃ ရာစု အထိ နွစ္ေပါင္း ၄၀၀ ေက်ာ္ ႐ွိပါသည္။ ပုဂံေခတ္ဦး ကို စာ အေထာက္ အထား ႐ွိခ်ိန္မွ စ ျပီး ခရစ္ ၁၁ ရာစု အထိ၊ ေခတ္လယ္ ကို ခရစ္ ၁၂ ရာစုနွစ္ အထိ၊ ေခတ္ေနွာင္းကို ခရစ္ ၁၃ ရာစု ထိဟု အၾကမ္းဖ်ဥ္း သတ္မွတ္နိုင္ ပါသည္။
နိုင္ငံ ဟူေသာ ေဝါဟာရ မွာ ပုဂံေခတ္ တြင္ စတင္ လာ ခဲ႔ျပီး တိုက္ခိုက္ ၍ေအာင္နိုင္ေသာ မွ "နိုင္" ထိုေအာင္ နိုင္ေသာ ေဒသ တို႔မွ သမီး ကညာ ဆက္၍ ရည္ငံ ရာ မွ "ငံ"နွစ္ခုေပါင္း၍ နိုင္ငံ ဟူေသာ ဝါဟာရကို အသံုးျပဳလာခဲ႔သည္ ။
Akar hyoe
Tin Maung Hlaing
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment